Renault er nok blandt de Formel 1-hold, der glæder sig mest over nye kvalifikationsregler. Ifølge engelsk motorsportsekspert kan Kevin Magnussen blive mere konkurrencedygtig

Der er kommet nye regler i kvalifikations-formatet i Formel 1. Og det kan potentielt give Kevin Magnussen en fordel, når løbet først gives fri i Australien.

Det internationale motorsportsforbund bekræfter, at der laves en smule om den på den måde, Kevin Magnussen og de øvrige Formel 1-stjerner kvalificerer sig til løbene på. Ændringerne gælder allerede fra premieren i Australien 20 marts. Kort fortalt bliver flere biler skilt ud i Q1 og Q2. Men også selve udskilningen er ændret.

Eksempelvis vil dommerne nu for hvert minut og 30 sekunder, der går under de tre sessioner, eliminere den langsomste kører én efter én.

Det nye format får opbakning af alle hold i feltet, mens kørerne har været mere skeptiske. Men ifølge den engelske motorsportsekspert Jonathan Noble fra mediet Motorsport.com, kan regelændringen give muligheder for kørerne i feltets langsommeste halvdel uden for top otte.

Og det er netop den i gruppe, danske Kevin Magnussen og hans Renault-team forventes at befinde sig.

»Det kan vise sig at blive en hjælp, fordi det vil lægge mere pres på de kørere, der normalt er i toppen, da de måske vil begå flere fejl. Men i øjeblikket er der meget usikkerhed, og derfor kan vi endnu ikke sige, om det vil hjælpe et team frem for et andet,« siger han og fortsætter:

»Man kan dog sige, at Renault og folkene i Enstone normalt er et hold, som ikke laver store strategiske fejl. Derfor kan de få det bedste ud af det.«

Hvis man antager, at Kevin Magnussen og Renault i øjeblikket har farten til at kvalificere sig omkring pladserne ni til 13, kan der faktisk være endnu en positiv ting ved kvalifikationsreglerne for danskeren.

Således siger de nye regler, at de kørere, der slutter i kvalifikationens top otte, skal indlede løbet på det sæt dæk, som de satte deres hurtigste tid på i Q2.

Resten af feltet må omvendt selv vælge, hvilke dæk de begynder løbet på, og de hold har samtidig et ekstra sæt til rådighed, som de ikke brugte i Q3.

Og ender Kevin Magnussen blandt de kørere, der får nye dæk, kan han især drage fordel af det i løbenes første omgange, vurderer Jonathan Noble.

»Hvis man misser Q3 og begynder uden for top otte, så får man modsat dem på pladserne foran potentielt nye dæk at indlede løbet på. Det kan vise sig at blive en fordel, da dem foran ikke vil have lige så gode dæk. Det kan være en god ting. Men igen, alt skal indtil videre tages med et forbehold. Vi må vente se, hvordan det kommer til at gå,« siger han.

Jonathan Noble advarer dog mod at tro, at Kevin Magnussen i år kører med om podiet i Australien – eller for den sags skyld i resten af sæsonen.

»Der er ingen illusioner om, at Renault vil kæmpe med om pladserne på podiet i begyndelsen, og det vil de måske heller ikke gøre sidst på året. Jeg tror, Renault er præcis, hvor holdet forventede at være. Og det må i sig selv være en ret god følelse,« siger han.