Stædig. Dårlig disciplin. Faktisk gennem flere år.

Det negative billede af Kevin Magnussens ageren i Formel 1 pibler igen frem. Det sker i en artikel og analyse hos det respekterede motorsportsmedie Autosport.com.

Under rubrikken ’Er Haas Magnussens sidste chance?’ kigger magasinet nærmere på danskerens seneste år i toppen af motorsportsverdenen.

Og her bygges der på det billede, som Renault-boss Cyril Abiteboul præsenterede så sent som i januar, hvor han var ude og kritisere Kevin Magnussens disciplin i det år, danskeren havde på det franske Formel 1-team.

Utilfredsheden hos Renault er dog ikke enestående. Sådan har synet på Kevin Magnussen været igennem længere tid hos flere andre hold, lyder det i Autosport-artiklen.

Mediet skriver, at ’insidere hos McLaren også hentydede til det, da han var i Woking (McLarens hovedkvarter, red.)’. Det handler her om hans håndtering af dæk i løbene, som var et af de områder, han bøvlede mest med i sin første Formel 1-sæsom.

»Det menes, at da Magnussen var hos McLaren ville han arbejde hårdt for at nå et vist niveau af dæk-forståelse, og da han opnåede det, følte han, at han vidste nok og holdt op med at engagere sig med holdet. I Formel 1 kan man ikke overleve med sådan en attitude,« lyder det i Autosport-artiklen.

Hos Autosport bringes også episoder frem fra tiden lige inden Formel 1. Her kørte Kevin Magnussen Formel Renualt 3,5-serien for Dams-holdet.

»Da sæsonen begyndte, havde Magnussen og ingeniørerne jævnlige sammenstød,« skriver Autosport, der fortæller, at den danske kører herefter blev indkaldt til samtale med teamboss Jean-Paul Driot.

Beskeden var, at Kevin Magnussen skulle arbejde med holdet og ikke mod det.

»Kevin har en stærk personlighed, så det var ikke nemt i begyndelsen. Han var lidt stædig i sin måde at arbejde på,« er Jean-Paul Driot i Autosport citeret for at have sagt.

Kevin Magnussen endte dog med at vinde serien komfortabelt (i øvrigt foran Stoffel Vandoorne, der fra den kommende sæson har fået et Formel 1-sæde hos McLaren).

Kevin Magnussen efter at have vundet Formel Renault 3,5 serien i 2013.
Kevin Magnussen efter at have vundet Formel Renault 3,5 serien i 2013.
Vis mere

Formel Renault 3,5-triumfen gav danskeren en Formel 1-kontrakt med McLaren, hvor det dog kun blev til én sæson, i 2014.

Efter først degraderingen til reserve året efter og siden det endelige exit kom McLaren-boss Ron Dennis med følgende svada over for BT:

»Han fik alle muligheder. En sæson i Formel 1 – med en række helt klare mål han skulle opfylde. Men dem opnåede han ikke! Det ville ikke være passende at gå i detaljer, det ville bare skabe en negativ spiral. Men Kevin ved med sig selv, at han ikke præsterede, som han skulle.«

BT har tidligere været i kontakt med McLaren-kilder, der har fortalt, at Magnussen har 'arbejdet hårdt' med teamets ingeniører - og en af de mest erfarne ingeniører, Andrea Stella, skulle have været 'imponeret af' danskerens arbejde.

I artiklen hos Autosport konkluderes der, at på baggrund af de mange dårlige eksempler er Kevin Magnussens kommende tid med Haas kan blive sidste stop.

»Magnussen siger alle de rigtige ting og har også alderen på sin side. Det kunne meget vel være den friske start, han har brug for – men Formel 1 giver egentlig ikke folk en ny chance, og Magnussen har allerede haft sin. Aftalen med Haas er hans tredje forsøg,« lyder det i Autosport.

»Så hvis han ikke kan lægge de dårlige vaner, der har plaget ham gennem hele racerkarrieren, bort, kan det meget vel være Magnussens sidste chance.«

På mandag køres sæsonens første Formel 1-test, hvor Kevin Magnussen for første gang sidder bag rattet hos Haas. Det kan du selvfølgelig følge live her på BT.dk.