Kommentar af Peter Nygaard, BTs Formel 1-korrespondent


Da det lille Manor-team for et par måneder siden stolt annoncerede, at holdet skal køre med Mercedes-motorer i 2016, blev Fernando Alonso bedt om en kommentar. McLaren-køreren sagde noget i retning af, at det ikke ændrede noget. ’Selv med en raket-motor vil de stadig ligge bagerst.’

Manor-ledelsen var hurtigt på banen med et svar til spanieren: ’Lige nu lader vi den bemærkning passere. Vi får masser af tid til at diskutere den, når vi bliver naboer næste år.’

Manors geniale svar henviser til, at pit-garagerne uddeles efter placeringerne i konstruktør-VM. Her slutter Manor som ventet på sidstepladsen i 2015, men med mindre der sker et mirakel i finalen her i Abu Dhabi, bliver McLaren næstsidst – og dermed pit-nabo til Manor i hele 2016.

Hvordan kan et team, der for få år siden kæmpede med om VM, falde så dybt? Det er nemt at pege på den skandaløst dårlige Honda-motor, men den er kun en del af forklaringen. Da McLaren i 2013-14 kørte med den bomstærke Mercedes-motor, vandt teamet heller ikke løb.

Det handler også om bilen, ledelsen og økonomien. Det handler om hele ’pakken’.

Der er reelt ingen, der ved, hvor god McLarens 2015-model er – den dårlige Honda-motor gør det umuligt at vurdere den. Men vi ved, at både 2013- og 14-modellen fra McLaren manglede downforce, og bestemt ikke hørte til de bedste i feltet.

Ledelsen har heller ikke noget at være stolt over. Den mangeårige teamchef Martin Whitmarsh blev fyret op til sidste sæson, hvor ejer Ron Dennis genindsatte sig selv som Formel 1-boss med franskmanden Eric Boullier som teamchef. Men lige siden Dennis og Boullier kom til, er resultaterne kun blevet dårligere.

’Personalepleje’ er heller ikke et punkt, hvor McLaren-ledelsen brillerer. Ron Dennis kan for eksempel ikke være stolt af måden, han droppede Kevin Magnussen på. Det er længe siden, at en McLaren-kører har forladt teamet med en bare nogenlunde god smag i munden. Magnussen, Perez, Kovalainen, Alonso (i 2007), Montoya, Coulthard – ingen af dem kom videre fra McLaren på en ordentlig måde.

Og så er der økonomien. I mange år stod sponsorerne nærmest i kø for at samarbejde med McLaren. Nu står sponsorerne nærmest i kø for at forlade det kriseramte team. Hovedsponsor Vodafone stoppede for et par år siden, og selvom man flere gange har lovet en snarlig afløser, tyder alt på, at McLaren i 2016 kører ind i sin tredje sæson uden hovedsponsor. Og mangeårige sponsorer som Hugo Boss, TAG-Heuer, Santander og Johnnie Walker er også smuttet eller på vej væk.

Samtidig presser de dårlige resultater McLarens indtægter fra Formula One Management, der fordeler sportens indtægter fra tv etc. Fordelingen afhænger af slutresultatet i team-VM, og for McLaren, der igennem mange år traditionelt sluttede i top-tre, vil denne sæson betyde en indtægtsnedgang på flere hundrede millioner kroner.

Og det værste er: Jeg kan ikke se tegn på, at udviklingen er ved et vende. Med McLaren i noget der ligner frit fald og et Manor-team i fremgang, skal Formel 1-feltets to bundpropper måske ligefrem bytte plads i pitten i 2017.