»Vi glæder os til samarbejdet med Kevin – og vi vil gerne i gang så hurtigt som muligt.«

Haas-chef Guenther Steiner var begejstret, da han torsdag talte med BT om teamets nye kører.

»Kevin Magnussen var et oplagt mål, da vi begyndte at se os om efter en ny kører,« siger italieneren.

»Hans fart og erfaring er selvfølgelig vigtig, men da vi begyndte at forhøre os om Kevin, blev vi for alvor imponerede. Teamchefer, ingeniører i forskellige team og andre kørere – overalt er man imponerede af Kevin,« siger Steiner.

Kevin Magnussen kører søndag sit sidste grandprix for Renault, men hans kontrakt løber til 31. december. Det betyder i princippet, at danskeren ikke kan begynde arbejdet sit nye team før efter nytår.

»Men jeg vil i løbet af denne weekend tale med Renault – måske kan vi finde en løsning. Jeg synes, det er vigtigt, at vores samarbejde med Kevin kommer i gang så hurtigt som muligt,« siger Steiner.

»Vi er jo noget anderledes organiseret end andre Formel 1-team, og jeg vil gerne starte med give Kevin en rundtur til vores forskellige faciliteter, så han får et overblik. Altså vise ham vores hovedkvarter i Banbury i England, tage ham med til Dallara i Italien, hvor vores biler designes og produceres og med til Ferrari, der leverer vores motor og gearkasse, og hvor vi benytter deres vindtunnel og simulator. Og så skal han med til USA – til teamets administrative hovedkvarter i Kannapolis, North Carolina, hvor også Haas´ NASCAR-hovedkvarter ligger. Og videre til Californien for at se Gene Haas fabrik – jeg tror, han bliver imponeret.«

Haas-teamets specielle set-up betyder, at man har over 80 medarbejdere fast stationeret hos den italienske racerbilsfabrik Dallara. Her er 2017-modellen designet, og her produceres de fleste dele til bilen. Men når den første bil er klar, sendes den til Banbury, hvor også de efterfølgende eksemplarer af 2017-modellen samles. Det er også i Banbury, at bilerne serviceres mellem løbene.

»Jeg tror, vi i alt er lige over 200 medarbejdere i øjeblikket. Tallet stiger hele tiden, og vi har i løbet af det seneste år hyret en række rigtig dygtige folk fra andre team. Men de har typisk seks måneders opsigelse, så de er først lige begyndt hos os – eller begynder i den kommende tid,« siger Steiner.

Med de nuværende 200 medarbejdere er Haas et af de mindste team i Formel 1, hvor fx Mercedes har omkring 1000 ansatte. Men i modsætning til Haas bygger Mercedes selv sine motorer – og Haas arbejder i højere grad end alle andre F1-team sammen med underleverandører.

Guenther Haas indrømmer, at sæson to altid er svær for et nyt team.

Kevin Magnussen sagde nej til Renault, fordi han ikke kunne få mere end en etårig kontrakt med Formel 1-holdet.
Kevin Magnussen sagde nej til Renault, fordi han ikke kunne få mere end en etårig kontrakt med Formel 1-holdet. Foto: Reuters
Vis mere

»Det er der ingen tvivl om – det viser historien. Vi kan nok ikke undgå et dyk i resultaterne i 2017, men vi gør alt, hvad vi kan for at gøre det så lille som muligt. Og jeg er helt sikker på, ar vi har vores nye bil klar til den første vinter-test i slutningen af februar,« slutter Haas-teamchefen.

BT spurgte torsdag aften Renault-chef Cyril Abiteboul, om man vil insistere på at Kevin Magnussen forbliver bundet til teamet indtil 31. december.

»Det er ikke noget, vi har taget endelig stilling til, men jeg kan ikke forestille mig, vi vil blokere ham. Jeg tror på, han bliver fritstillet engang i næste uge,« siger Abiteboul.

Kevin Magnussen er er klar til Haas.