Endelig får Kevin Magnussen lov til at sidde i en Formel 1-racer igen. Det sker, når han i dag og i morgen tester sin nye Renault på Circuit de Barcelona-Catalunya-banen i Spanien.

Testen vil give et praj om, hvor danskeren og det nye team står. Men det vil næppe være muligt at tegne et helt klart billede allerede nu.

BT ser nærmere på, hvad Formel 1-testen i Barcelona går ud på.

OG DU KAN SELVFØLGELIG FØLGE ONSDAGENS TESTKØRSEL MED KEVIN MAGNUSSEN LIVE HER PÅ BT.DK - DET HELE BEGYNDER KL. 9. FØLG MED HER

I fuldt gear.
I fuldt gear.
Vis mere

Hvad består testen af?

Vintertesten afvikles på Circuit de Barcelona-Catalunya, der ligger i Montmelo i udkanten af Barcelona. Der er afsat i alt otte testdage, som de forskellige team kan bruge til at blive sæsonklar, før det går løs til premieren 20. marts i Melbourne.

De 11 Formel 1-team må ikke teste deres biler i privat regi eller uden for de allerede berammede dage i Barcelona, som er 22.-25. februar og 1.-4. marts. Årsagen til den meget begrænsede testperiode er, at Formel 1 ønsker at minimere afstanden mellem de bedste og dårligste i feltet. Og da Ferrari har langt flere millioner at udvikle for samt fabrikkens egen testbane i Fiorano, ville et lille team som Manor blive kørt endnu længere bagud, end det er i forvejen.

Samtidig holdes udgifterne til test også nede ved et begrænset antal dage og omfang for at imødekomme de fattigste hold.

Undervejs i sæsonen er der også sat dage af til de såkaldte dæktest. Det sker i Barcelona efter grandprixet i maj og senere i juni, hvor Red Bull-ring i Østrig lægger asfalt til. Desuden er der også den årlige Young Driver Test i sæsonens slutning, hvor unge reserver typisk får chancen for at vise sig frem.

Testdagene er åbne for tilskuere, der kan købe en billet med adgang til dele af banernes tribuner.

Ansigt til ansigt.
Ansigt til ansigt.
Vis mere

Hvorfor og hvad tester man?

Egentlig er en Formel 1-test en ret triviel størrelse set udefra. Især i de første dage justeres og gennemprøves bilens funktioner langsomt og ekstremt påpasseligt. Få omgange køres, før køreren vender tilbage til garagen, hvor der analyseres og skrues i et væk.

Kørerne kører typisk to dage hver og får dermed som udgangspunkt lige meget tid i bilen. De kører ikke samtidig, da reglementet siger, at hvert team kun må stille med en bil ad gangen på banen per testdag.

Således undgår man trafik og har optimal plads til at afprøve bilen. Men samtidig holdes udgifterne også nede med kun en kørende bil. Testdagene byder ikke på fede overhalinger eller race mellem bilerne. Alle omgange er planlagt i detaljer for at give så meget meningsfuld og brugbar data som muligt til at forbedre bilen hurtigt og sikkert.

Holdenes testplaner og resultater holdes ekstremt hemmelig for konkurrenterne, og garagen er afskærmet, når bilen holder stille. Detaljer og forbedringer på bilernes aerodynamik er en forretningshemmelighed, og har man ramt noget rigtigt, er det om at holde andre fra at kopiere idéen.

I bund og grund tester Formel 1-folket bilens funktioner, holdbarhed, motorkraft og aerodynamik.

Afslappet.
Afslappet. Foto: Hasan Bratic/Pixathlon/SIPA
Vis mere

Hvad kan vi tage med videre?

Det har en sandhed over sig, når Formel 1-kørerne nedtoner især hurtige testomgange. I udgangspunktet kører bilerne med vidt forskellige indstillinger, og derfor er det udefra svært at vurdere styrkeforholdet.

De hurtigste omgange kommer, når bilernes kvalifikations-opsætning prøves af. Her er der lidt benzin i tanken og nye, bløde dæk på bilen. Køreren får besked på at give 100 procent over få omgange med målet om en god tid. Men det sker på forskellige tidspunkter i testdagene, og der bruges i stedet en del tid på at køre mange omgange i træk for at afprøve dækslid og benzinforbrug over en løbsdistance.

Her vil kørerne formentlig ikke få lov at køre med fuld gas. De vil få besked på at afprøve, hvordan bilen reagere på forskellige indstillinger, der er indkodet i bilens computer, som køreren aktiverer via rattet.

Men. For der er et men. Antallet af tilbagelagte omgange giver ofte et ret godt billede af, hvilken form bilerne kommer til Australien i. Det så man med McLaren i seneste sæson, hvor teamet var dem, der havde tilbagelagt færrest omgange under test.

Samtidig taler de helt hurtige omgange også med sandheder, selvom de kan være sat på forskellige dæktyper. Men helt misvisende er de aldrig. Det vil dog være for tidligt at måle Kevin Magnussen op mod teamkammeraten Jolyon Palmers tider. De to tester hver deres ting for at give Renault et bredere billede og viden om bilens styrker og svagheder.