Kevin Magnussen glæder sig til at køre for Haas, hvor han især roser holdets ledelse.

1. januar tiltrådte Kevin Magnussen officielt som Haas-kører. Efter at have kørt for McLaren i 2014 og Renault i 2016 stiller den 24-årige dansker i 2017 og 2018 op for amerikanske Haas-Ferrari.

Umiddelbart ligner det et trin ned af prestige-stigen. Både McLaren og Renault har tidligere vundet VM, mens Haas-teamet blot skal i gang med sin anden Formel 1-sæson. Men Magnussen, der havde et tilbud på bordet om at fortsætte hos Renault, er ikke i tvivl om, at han har valgt rigtigt.

»Haas er et helt andet team end både McLaren og Renault. Og det passer meget bedre til mig,« siger han til BT.

»Jeg føler, at jeg i Formel 1 har været uheldig at ramme to teams, hvor der har været lidt rod i ledelsen,« fortsætter han.

’Lidt rod’ er en pæn beskrivelse af de forhold, der herskede hos både McLaren og Renault, da Magnussen kørte for dem. Hos McLaren var der nærmest ’borgerkrig’ i bestyrelsen: Teamchef Ron Dennis ville efter Magnussens imponerende debutsæson i 2014 fortsætte med danskeren, men resten af bestyrelsen gennemtrumfede, at Jenson Button fik pladsen ved siden af Fernando Alonso i 2015.

’Borgerkrigen’, der har præget McLaren gennem flere sæsoner, sluttede for få uger siden med at Dennis blev presset ud af det team, han selv har opbygget igennem 35 år.

Hos Renault var der også ballade på chefgangen. Cyril Abiteboul og Frederic Vasseur havde i teorien hver deres ansvarsområde, men alligevel opstod der ofte tvivl om, hvem der bestemte hvad.

»Hos Haas er der en meget mere ’ren’ ledelsesstruktur. Teamchef Guenther Steiner styrer butikken, og ejeren Gene Haas står for økonomien,« siger Magnussen.

»De er begge rigtige ’racere’,  der er med i Formel 1, fordi de elsker sporten, og ikke fordi de skal profilere sig selv eller tjene en masse penge. Den indstilling passer mig rigtig godt, for jeg er selv præcis samme type.«

Samtidig er Haas ikke så ’kommercielt’ som McLaren og Renault, der begge arbejder tæt sammen med bilfabrikker og store sponsorer. Magnussens Renault-kontrakt indeholdt således en klausul om, at han skulle stå til rådighed i op til 40 dage i løbet af 2016-sæsonen til diverse sponsor- og PR-arrangementer.

»Haas er meget mindre afhængig af sponsorer end Renault – og det er jeg superglad for. Hvis det var muligt, ville jeg udelukkende beskæftige mig direkte med racing. Det kan jo ikke undgås, at pr-arbejdet tager fokus væk fra racing,« forklarer Magnussen:

»Det tager også en del af den tid, der ellers kunne være brugt på fysisk træning. Motorsport er desværre blevet en sport, hvor kørerens fysiske form og velvære ikke bliver vægtet særligt højt – man antager bare, at vi er i rigtig god form, fordi vi kører Formel 1. Men hvordan skal vi komme i topform hvis der ikke er nok tid til at træne?«

Kevin Magnussen har gennem hele december trænet hårdt i sin personlige træner Thomas Jørgensens nye lokaler på Amager, og han forventer at være i bedre form end nogensinde, når 2017-sæsonen begynder i Australien i slutningen af marts.

»Det bliver nødvendigt, for meget tyder på, at 2017-bilerne bliver de hurtigste i Formel 1-historien,« siger han.