Renault Sport Formular 1 Team har ikke haft en strålende sæson. Faktisk langt fra. Et sted, hvor racerkørerne Kevin Magnussen og Jolyon Palmer især har haft problemer, har været i træningssessionerne.

Bagerst i løbet. Som i aller, aller bagerst. Der startede Kevin Magnussen og Jolyon Palmer deres grandprix i Baku, det første af sin art nogensinde.

Mens danskeren startede som nummer sjok grundet gearkasseskift på løbsdagen, så sluttede briten i den kedelige ende, fordi han var den langsommeste i kvalifikationen (Kevin Magnussen næst langsommest, red.). Men ifølge ham selv, så skal hele skylden for den langsomme tid og det dårlige udgangspunkt ikke tildeles ham alene.

For Mercedes' Lewis Hamiltion pressede nemlig Renaults rookie til at lave en fejl, der kostede ham et gult flag. Den fejl betød ifølge Jolyon Palmer selv, at han mistede op mod et halvt sekund af sin tid, hvilket kostede ham hele to pladser. Altså havde han, hvis det ikke var for fejlen, klaret kvalifikationen bedre end Kevin Magnussen.

»Det er frustrerende, for han (Lewis Hamilton, red.) har tydeligvis farten til at klare sig igennem Q1, og alligevel forårsager han gule flag for os, når vi forsøger at gøre vores bedste, i den eneste session vi har,« siger Jolyon Palmer til Autosport.

Og Jolyon Palmer er i det hele taget godt træt af de store teams' måde at køre sessionerne på, for med britens egne ord ødelægger deres unødvendige aggressivitet det for de mindre hold.

»Nogle af topteamsene slapper af i Q1, det er som en træning for dem. Hvis de forårsager gule flag på to af vores fire omgange, gør det ondt på os. De kan køre en omgang et sekund fra deres bedste og stadig gå videre,« fortsætter Jolyon Palmer.

Kevin Magnussen, Jolyon Palmer og Renault eksperimenterede med racerne op mod løbet i Baku, der sluttede bedre end det startede med Kevin Magnussen som 14’er og Jolyon Palmer som 15’er.

Før løbet i Baku har Renault haft en del uheld både til træning og under selve løbene, og dem kan du se i tabellen nedenfor.