Kevin Magnussen foran sin nye racer.
Kevin Magnussen foran sin nye racer. Foto: PAUL CROCK

»Jeg synes den flot. Og den er i hvert fald til at få øje på!«

Sådan sagde Kevin Magnussen, da han sammen med resten af teamet onsdag præsenterede Renaults officielle bemaling til Formel 1-sæsonen 2016. Bilen er som ventet primært gul med enkelte sorte felter, og selvom Magnussen var synligt stolt af sin nye bil, tilføjede han omgående:

»Farven betyder bare ikke så meget. Det vigtigste er, at bilen er hurtig.«

Præsentationen fandt sted i filmstudierne i Melbournes Docklands, og selv om der nu kun er få timer til Kevin Magnussen officielt debuterer for Renault, har han stadig svært ved at fatte, at han er tilbage i Formel 1-feltet.

»Det er fantastisk at være med igen,« sagde han til BT:

»Specielt fordi jeg i hele 2015 ikke vidste, hvilken vej det ville gå. Det er stadig en kæmpe overraskelse, som jeg først nu rigtig er rigtigt at fatte. For det er jo ikke bare en plads i Formel 1, jeg har fået – det er et sæde i et af de bedste teams. Så hvis jeg på en skala fra 1 til 10 skal forklare, hvor glad jeg er for igen at køre Formel 1 – så er det en rent 11-tal. Mindst!«

Joylon Palmer og Kevin Magnussen foran bilen.
Joylon Palmer og Kevin Magnussen foran bilen.

Sådan ser raceren ud.
Sådan ser raceren ud.

Han er på samme tid optimistisk og realistisk omkring sine chancer i søndagens løb på Albert Park, hvor han for to år siden debuterede i formel 1 med en sensationel andenplads.

»eg tror på vi kommer til at ligge uden for top-10. Alt kan ske, men vi skal være tilfredse, hvis vi har VM-point med her fra Australien.«

Renault-teamets tekniske chef Bob Bell forklarer: »Både i forhold til aerodynamik og hestekræfter var vi bagefter de bedste ved vintertesterne. Men bilen er i god balance og ganske pålidelig, og derfor god at udvikle videre på. Vi skulle ikke bruge særligt meget energi på at finde en god balance, og derfor er vi meget optimistiske i forhold til at gøre bilen hurtigere. Vi skal forbedre bilen på alle områder, men det er en overskuelig opgave, fordi bilen allerede er i så god balance.«

588

Kevin Magnussen tilføjer: »Vinter-testerne kunne ikke være gået bedre. Jeg fik kørt over 100 omgange hver dag og mere end 500 omgange i alt. Det var vigtigt at få en masse kilometer, for jeg skulle tilbage i rytmen efter at have været udenfor Formel 1 i lang tid. Vi er ikke tilfredse med bilen, men vi har et godt udgangspunkt. Vi er nået langt på kort tid, og vi ved, at vi kan komme endnu længere. Det er ikke den stærkeste motor eller den bedste bil, men vi ved hvordan vi skal udvikle os. Det er et spørgsmål om hårdt arbejde – så skal det nok blive godt.«

Specielt på motor-området har Renault gjort fremskridt i løbet af vinteren. Sidste sæson blev Renault-motoren udsat for heftig kritik af deres primære partner-team Red Bull, men nu virker de tidligere VM-vindere tilfredse. »Jeg har fået meget positive tilbagemeldinger fra Helmut (Marko, en af Red Bull Formel 1-chefer, red.), siger Renault Sports administrerende direktør Cyril Abiteboul.

COP123

Og trods det mildest talt anstrengte forhold til Red Bull i 2015 er Renault glade for det fortsatte samarbejde: Med to teams og fire biler kan udviklingsprogrammet afvikles dobbelt så effektivt som for eksempel Hondas, der stadig kun leverer motorer til McLarens to biler.

Bortset fra den nye bemaling er bilen i Melbourne omtrent identisk med dén Magnussen kørte under vintertesterne i Spanien.

Glad Kevin Magnussen.
Glad Kevin Magnussen. Foto: PAUL CROCK

»Der er ikke sket så meget med bilen, men vi har analyseret alle de date vi indsamlede under testerne, og brugt dem til at finpudse set-uppet,« siger Magnussen.

Mens bilen er stort set uændret, har Renault-ingeniørerne i den seneste uge arbejdet videre med motoren, og man har angiveligt både fundet mere power og øget holdbarheden. Både bil og motor vil blive udviklet yderliere i de kommende måneder, og den første store update på motor-området ventes midt på sommeren.

SMS

Hitter på Facebook