Søndag køres sæsonens første Formel 1-løb i Melbourne. Kevin Magnussen glæder sig til at komme i gang og roser den nye Haas-racer, der virker både pålidelig og hurtig.

Flere måneders ventetid er ved at være forbi. Vinterens test fortoner sig i bakspejlet. Nu skal sømmet hakkes i bund.

Søndag køres det første Formel 1-løb i 2017-sæsonen i australske Melbourne, hvor Kevin Magnussen for tre år siden bragede ind på scenen med en andenplads i sit allerførste løb.

Efter en lovende vintertest er danske Kevin Magnussen optimist inden sin debut for Haas-teamet.

»Målet for 2017 er klart: Vi skal gøre det endnu bedre end i 2016,« siger danskeren, der går ind til sin tredje sæson i motorsportens kongeklasse:

»Teamet klarede sig rigtig godt i sin debutsæson i 2016 - ottendepladsen i konstruktør-VM og 29 point var flot for et helt nyt team. At gøre det bare en lille smule bedre i 2017 er et godt mål,« tilføjer han.

Sidste år indledte Haas-teamet sæsonen med en sjette-og en femteplads i årets to første løb. Det var teamets bedste resultater i 2016, og det er også bemærkelsesværdigt, at 28 af teamets 29 point blev scoret før sommerferien - i anden sæsonhalvdel scorede Haas kun et enkelt VM-point med Romain Grosjeans 10. plads i USAs Grand Prix. En udvikling, der antyder, at Haas-folkene er gode til at bygge en god, pålidelig bil - men også, at de bliver overhalet af andre team, når bilerne skal udvikles i løbet af sæsonen.

»Vi har færre folk end så mange andre team, men vi er også organiseret på en anden måde. Så jeg tror ikke, at vi nødvendigvis vil ryge baglæns i feltet i løbet af sæsonen,« siger Kevin Magnussen.

»Og med hensyn til pålidelighed - det er vigtigt i alle løb! Det er det vigtigste! Man skal først have en bil, der kan fuldføre distancen - derefter kan man forsøge at gøre den hurtigere. Og vi var pålidelige i vintertestene. Der var ingen større problemer med motoren, og det havde Ferrari heller ikke. Motoren har også masser af kræfter, så det er et godt tegn. Jeg har ikke noget at klage over.«

Specielt i debutsæsonen 2014 var det tydeligt, at Kevin Magnussen med sin aggressive kørestil havde problemer med at få sine dæk til at holde - en svaghed, der blev sat yderligere i perspektiv af hans daværende McLaren-makker Jenson Button, der var kendt for at være ekstra ' blid' ved sine dæk.

Også i 2016 var dæk-management et problem med den forældede Renault R. S. 16. I år er dækkene cirka 25 procent bredere end sidste år, og det nye reglement kommer Magnussens kørestil i møde.

Kevin Magnussen i fuldt Haas-gear.
Kevin Magnussen i fuldt Haas-gear. Foto: BRANDON MALONE
Vis mere

»Det er ingen hemmelighed, at jeg under det gamle reglement havde en tendens til at ' overkøre' bilen, men det vil blive mindre udtalt i år. De nye dæk holder bedre, og man kan presse dem mere. Og man kan presse dem relativt hårdt fra start til slut. Men det er stadig lidt for tidligt at drage endelige konklusioner, for vi har kun kørt med de nye dæk under vintertestene i Barcelona, hvor temperaturerne ikke var på samme niveau, som de vil være under mange af løbene. Jeg vil gætte på, at temperaturerne i Melbourne omtrent vil svare til dem, vi havde i Barcelona - og så opfører dækkene sig fint.«

De nye dæk vil både øge hastigheden i svingene og reducere bremse-zonerne.

I mange sving vil farten være 30-40 km/ t højere end sidste år, og det vil sammen med de hårdere nedbremsninger øge g-påvirkningerne på kørerne.

Kevin Magnussen har hele vinteren trænet målrettet til at være klar til de nye, voldsommere biler, men han blev alligevel overrasket over, hvor fysisk krævende de er: Efter de første to testdage rejste han hjem til København for at gøre sine nakkemuskler endnu stærkere.

»Det var lidt hårdt efter den første testdag. Jeg kunne i hvert fald godt mærke min nakke. Men allerede den anden dag gik det bedre, og det var godt at opleve, at al den hårde træning havde givet udbytte, og jeg er klar til at køre et helt løb. Men jeg vil træne videre - nu er jeg bare endnu mere motiveret,« lyder det fra Kevin Magnussen.