Kevin Magnussen forklarer sin skuffende 17. plads i kvalifikationen i Ruslands Grand Prix med, at han ikke kunne få optimal varme sine fordæk.

Meget af forklaringen ved Kevin Magnussens plads langt tilbage i feltet kan formentlig have at gøre med hans gule racer, hvor dens manglende motorkraft og downforce, der giver den vejgreb i svingene, gør det svært.

Men det afgørende for dagens skuffende 17. plads var ifølge den danske racerkører, at dækkene ikke fungerede. Det kan lyde både banalt og underligt, at verdens mest avancerede gummiblanding ikke fungerer. Og Kevin Magnussen begav sig da også ud i en længere forklaring efter kvalifikationen i Sotji.

»Der var noget, som ændrede sig fra tredje træning og til nu. Jeg tror ikke, vi fik dækkene til at virke. Der er et ret lille vindue for, hvor dækkene virker. I tredje træning var vi glade og syntes, at det virkede godt. Men i tidstagningen var dækkene ikke varme nok. Det er lidt svært at sige hvorfor, men sådan er det. Jeg synes heller ikke, at jeg fik en særlig god omgang. Det var lidt en misset mulighed, når man var så tæt på Q2,« sagde Kevin Magnussen til TV3 Sport.

Danskeren sluttede lige foran sin teamkollega Jolyon Palmer, og det var som sådan fint nok. Men det er ingen tvivl om, at Renault-bosserne nok havde ventet, at deres danske kører kunne placere dem længere frem på startgridden.

Men igen. Dækkene ville ikke. Og det var især de to fordæk, der gav problemer.

»Vinduet er mega lille i forhold til, hvornår dækkene virker, og hvornår de ikke virker. I tredje træning syntes vi, at vi havde styr på det. Det handler meget om at få den rigtige udomgang (når man forlader pitten, red.). Den næste omgang skal du presse lige præcis nok til, at dækkene er gode nok på tredje omgang. Den tredje omgang er den hurtigste, og det er der, hvor fordækkene er varme,« sagde Kevin Magnussen og fortsatte:

»Bagdækkene er nemme nok at få op i temperatur, men fordækkene er rigtig svære. Så det handler om at køre fire omgange først, der får fordækkene til at være klar - uden at overophede bagdækkene. Det virkede fint nok i tredje træning, men i tidstagningen fik vi det ikke til at virke. Det var irriterende, men det var ikke det helt store, vi tabte.«

Kevin Magnussen forudser ikke, at Renault har meget mere fart i raceren, når løbet køres søndag klokken 14. Her mener han, at de fleste vil forsøge at gennemføre med blot et enkelt pitstop, da banen trods alt ikke slider voldsomt på - ja - dækkene.