2016 blev ikke nogen dans på roser for hverken Kevin Magnussen eller folkene bag ham i Renault. Tværtimod blev det en lang vaklen på torne, der som bekendt endte med en afsked mellem Kevin Magnussen og Renault. Fra det nye år er Kevin Magnussen kører for det amerikanske Haas-team.

I et interview til motorsportsmediet Autosport.com fortæller Renaults chefingeniør, Alan Permane, nu om nogle af alle de udfordringer, som fik frustrationerne til at vokse i det forgangne år.

Det hele startede med en sen overtagelse af Lotus, som forhindrede tid til at udvikle bilen. Derfra haltede teamet hele tiden bagefter, hvorfor man tidligt i forløbet besluttede sig for at fokusere på 2017-modellen. Med det resultat, at Renault aldrig for alvor blev konkurrencedygtig, så det franske fabriksteam sluttede sæsonen med blot at score VM-point i tre løb.

»Jeg bliver ikke ked af at se bagenden på denne bil,« lyder det ironisk fra Alan Permane, der glæder sig til at fokusere på teamets nye bil.

»Det er hårdt mentalt at gå ind til en løbsweekend med højere forventninger, end du ved, du kommer til at indfri, og så kæmpe hver uge for at komme videre fra Q1,« fortæller chefingeniøren og opsummerer:

»2015 var ikke så skidt, men 2014 og 2016 har været virkelig hårde for alle hos Renault, så vi ser frem til at bevæge os lidt frem på gridden«.

Alt peger da også på, at Renault går bedre tider i møde, hvorfor det også vakte opsigt, at Kevin Magnussen trods et årigt tilbud om en forlængelse takkede nej og i stedet valgte Haas på en toårig kontrakt. I stedet går Renault ind til 2017-sæsonen med Nico Hülkenberg og Jolyon Palmer som teamets racerkørere.