Kevin Magnussen afviser, at han satsede forkert, da han skuffende blev nummer 19 i en kaotisk og vild kvalifikation i Ungarns Grand Prix.

Kvalifikationen til Ungarns Formel 1-grandprix var en af de mest underholdene og dramatiske i flere år med regnvejr, afkørsler og afbrydelser.

For danske Kevin Magnussen blev kollegaernes fejl afgørende. Flere af Renault-kørerens forsøg blev ødelagt, fordi de ellers lovende omgangstider blev suspenderet, før han nåede over målstregen, da redningskørertøjer pludselig skulle på banen og komme en anden chauffør til undsætning.

Mod slutningen af det første kvalifikationsheat (Q1, red.) så den 23-årige dansker dog ud til selv at ødelægge sine egne muligheder, da han som den eneste kørte ud med regndæk på, mens alle andre satsede på en anden type dæk, der viste langt hurtigere.

Kevin Magnussen måtte derfor hurtigt i pit og skifte, og han kørte herefter ud på det hurtigere intermediate-dæk (halvregn, red.).

Men så forulykkede Manos Rio Haryanto, og dommerne valgte med få minutter igen af Q1 helt at afblæse heatet og lade tiderne stå. Her stod Kevin Magnussen skuffende noteret som nummer 19. Det lignede en regulær fejl af Kevin Magnussen, men det afviste han efterfølgende.

»Der var ikke tale om en fejlsatsning med dækkene, jeg var bare rigtig uheldig med de røde flag, der ødelagde mine hurtigste omgange. Det skete, hver gang jeg var på vej mod rigtige gode omgangstider, og inden den første afbrydelse, tror jeg faktisk, at min tid på det tidspunkt havde rakt til top-fem,« forklarede Kevin Magnussen til BT.

Ifølge Renault-køreren var det med fuldt overlæg, at han kørte ud på regndækket for at mærke banen og så skifte til helt friske og hurtige dæk bagefter. Men Rio Haryantos afkørsel ødelagde den plan totalt.

Selvom Kevin Magnussen må starte langt tilbage i feltet søndag eftermiddag, kan der måske være en lille dansk overraskelse på vej. Renaults racer har vist sig langt bedre end længe set i Ungarn. Det giver håb om point.

»Vores placeringer i formiddagens træning var reelle nok (10 og 12, red.). Det er, hvor vi ligger i feltet. Og det er ikke, fordi vi har ændret så meget siden fredag. Det handler mere om, at vi pressede bilen mere nu,« siger han.