Kommentar af BTs Formel 1-ekspert Peter Nygaard

Japans Grand Prix i weekenden finder sted på Suzuka-banen, der ejes af Honda. I den anledning har den japanske bilfabrik en udstilling med mange af bilerne fra deres stolte Formel 1-historie på banen, hvor man også har anlagt et kæmpe automobil-tivoli.

Honda bruger naturligvis også weekenden til at lancere det nye Formel 1-samarbejde med McLaren. Torsdag viste man de første billeder af den nye motor, og søndag har Hondas PR-afdeling lovet en videofilm med V6eren, der skal drive McLaren-racerne i 2015. Hele weekenden får tilskuerne lov at høre, hvordan den nye V6er lyder.

Til gengæld er der larmende stilhed omkring, hvem der skal køre den nye McLaren-Honda. Suzuka havde været det naturlige sted at præsentere teamets 2015 line-up, men teamchef Eric Boullier sagde allerede i sidste uge, at kørerne ikke annonceres i denne weekend.

Det kan kun betyde én ting: McLaren - og måske allermest Honda - forsøger stadig at lokke en ny kører (Fernando Alonso) til teamet.

I et miljø, hvor det forventes, at de ansatte yder deres ypperste og er topmotiverede, synes jeg ærligt talt, behandlingen af Jenson Button og Kevin Magnussen er uforståelig. I fire måneder – siden BT i juni afslørede, at man drømte om Alonso – har McLaren-ledelsen ladet Button og Magnussen svæve i uvished. Mens alternativerne til et McLaren-sæde forsvandt et efter et, vidste Button ikke, om hans Formel 1-karriere var forbi efter 14 sæsoner. Og Magnussen vidste ikke, om hans første Formel 1-sæson også ville blive hans sidste. At forvente, at ens vigtigste medarbejdere yder deres ypperste under de betingelser, er en noget alternativ tilgang til personalepleje.

Jo længere, der går, des mere tror jeg på, at McLaren-ledelsen har en Plan B for både Button og Magnussen. Hvis Alonso kommer til McLaren – og det er stadig et meget stort hvis – vil man se, hvordan styrkeforholdet mellem de nuværende kørere udvikler sig i de kommende løb, inden man sætter navn på spanierens teamkammerat.

Hvis McLarens 2015 line-up hedder Alonso/Magnussen, kan Button blive tilknyttet McLaren som rådgiver/coach/testkører.
Hvis det bliver Button, der får pladsen ved siden af Alonso, rykkes Magnussen ned som test- og reservekører. McLaren har investeret så meget i Magnussen – og han har klaret sig så godt i år – at de ikke smider ham på gaden. Som test- og reservekører vil Magnussen kunne bibeholde sin tilknytning til teamet, han vil være klar, når Button efter alt at dømme stopper efter 2015-sæsonen, og han vil kunne springe til, hvis Alonso eller Button bliver forhindret i at stille op i et eller flere løb.

Hvordan degraderingen fra racer- til reservekører vil påvirke den unge dansker, er et åbent spørgsmål. Men løsningen behøver ikke kun blive negativ: Uanset hvem, der kører den nye McLaren-Honda, tror jeg ikke på, teamet får den store 2015-sæson. Når man skifter feltets bedste motor (Mercedes) ud med en ny, uprøvet Honda, er der stor sandsynlighed for, at man rykker ned end op af resultatlisterne.

Og netop Fernando Alonso tog en lignende tur ud på reservebænken. Spanieren var allerede tilknyttet Renault, da han i 2001 debuterede i Formel 1 for det lille Minardi-team. Efter en flot debutsæson tilbragte han 2002 som Renaults test- og reservekører, inden han kørte hele sæsonen for teamet i 2003. Og vandt VM bare to år senere.

Kevin Magnussen som test- og reservekører i 2015? Det er et af de scenarier, McLaren-ledelsen må overveje. For med endnu en grandprix-weekend uden en annoncering af teamets 2015-kørere, er der kun én ting, der er sikker:

Hverken danskeren eller Button er teamets førstevalg til den kommende sæson.