Marco Sørensen er ifølge BTs oplysninger tæt på at blive annonceret som Lotus' reservekører i formel 1-VM 2014.

Den 23-årige nordjyde, der gennem næsten hele sin karriere har kørt hjul mod hjul med Kevin Magnussen, siger:

- Jeg må ikke sige noget - så min kommentar - i hvert fald i den kommende uge - må blive et ’ingen kommentarer’. Det er Lotus, der ejer mig, og jeg må rette mig efter, hvad de siger. Jeg kan bare træne videre og sørge for at være 100 procent klar, hvis chancen kommer.

Lotus' talsmand Andy Stobbart antydede måske ubevidst at de næste store, danske formel 1-nyheder kan kommer allerede i næste uge:

- Fra teamets side har vi ikke noget at sige i øjeblikket, sagde han mandag til BT.

Lotus stiller op i år op med Romain Grosjean og Pastor Maldonado. Efter at have forårsaget en række sammenstød blev Grosjean udelukket fra et løb i 2012, men han formåede i 2013 at køre fra sit ry som ’kaospilot’.

Maldonado, der angiveligt har sikret sig pladsen hos Lotus med omkring 250 millioner kroner fra venezuelanske sponsorer, er til gengæld stadig berygtet for sine mange fejl. Med Grosjean og Maldonado som teamets faste kørere, er der ikke urealistisk at Lotus´ reserve kan komme til start i et eller flere løb i 2014.

Lotus havde i 2013 den regerende GP2-mester Davide Valsecchi som reservekører. Italieneren blev uvenner med teamledelsen i efteråret, da Kimi Raikkonen ikke kunne køre sæsonens to sidste løb på grund af en rygoperation.

Valsecchi stod klar til sin formel 1-debut, da Lotus-cheferne i sidste øjeblik hyrede Raikkonens landsmand Heikki Kovalainen som stand-in til løbene i USA og Brasilien.

- De siger, jeg mangler erfaring, men hvordan skal jeg få den, når de ikke vil lade mig køre, spurgte Valsecchi bittert efter at være blevet forbigået.

For at kunne træde ind i et formel 1-løb er det nødvendigt at have en såkaldt superlicens, der kun udstedes efter minimum 300 test-km i formel 1. Marco Sørensen, der har gennemført mange simulator-tests for Lotus, og som fik en håndfuld omgange i en 2011-bil ved en privat test i efteråret, har endnu ikke kvalificeret sig til ’formel 1-kørekortet’.

- Hvis Lotus bestemmer sig for mig som reservekører, bliver det ikke noget problem - det er bare en enkelt testdag, siger han til BT.