Både Kevin Magnussen og teamkollega Jenson Button mener, at McLarens nye Formel 1-racer er underudviklet

Kevin Magnussen og hans teamkammerat, Jenson Button, er enige om, at den nye McLaren MP4-29 ikke er optimalt forberedt til weekendens VM-premiere i Albert Park i Melbourne.

- Vi er ikke, hvor vi ønsker at være med vores nye bil. Men det kommer vi, siger Kevin Magnussen.

Jenson Button, der er den mest erfarne kører i Formel 1-feltet 2014, tilføjer:

- Der er masser af potentiale i bilen, men vi kan endnu ikke udnytte det fuldt ud. Teamchef Eric Bouillier indrømmer, at McLaren MP4-29, der med Kevin Magnussen bag rattet satte bedste tid ved den første vintertest i Jerez, er faldet bagud i feltet.

- Vi har ikke den hurtigste bil her i Australien, siger franskmanden.

Ved den sidste vintertest i Bahrain for 14 dage siden var McLaren faldet tilbage midt i feltet, og blandt andet en ny front blev i hast fløjet ind til den sidste testdag i ørkenstaten.

På grund af tekniske problemer med bilen blev den aldrig afprøvet, og Button vil som teamets mest erfarne mand nu køre med den nye front under fredagstræningen i Melbourne. Der er ingen tvivl om, at der er tale om en nødløsning, for det er ikke optimalt at afprøve nye stumper i en grandprix-weekend, hvor træningstiden skal bruges til finjustering af bilen.

Alligevel er der optimisme hos McLaren, der sidste år gennemlevede teamets værste sæson i 33 år.

- I modsætning til sidste års MP4-28 har vi med den nye MP4-29 en solid platform. Den er på alle måder anderledes, og 2014 kommer til at handle om en kontinuerlig udvikling. I de første løb er målet at score så mange point som muligt – og så forbedre bilen, så vi kan rykke frem i feltet, siger Button.

Der har været talt meget om hurtige omgangstider og antallet af kørte kilometer i Kevin Magnussens optakt til debutløbet søndag. Men svaret på, hvordan den 21-årige dansker egentlig står rustet før debuten, ligger formentlig gemt dybt inde i McLaren-teamets fortrolige arkiver.

Men udadtil er danskerens samlede resultater af testkørslerne i spanske Jerez og på Formel 1-banen i Bahrain det bedste bud på et kvalificeret bud. Mens det er forbundet med stor usikkerhed at sammenligne kørernes hurtigste omgangstider, giver det samlede antal tilbagelagte testkilometer derimod et mere håndgribeligt bud på en målbar status.

Antallet af kørte testkilometer er især interessant, fordi bilernes holdbarhed kan blive en afgørende faktor i sæsonens første løb. Her frygter flere, at racet udvikler sig til en kirkegård af biler, der ikke klarer distancen på 58 omgange på Albert Park-banen.

Som det fremgår af de samlede antal kilometer, du kan se i grafikken til højre, så er Kevin Magnussen den kører i feltet, som har tilbagelagt tredjeflest testkilometer. Umiddelbart giver det et løfterigt praj om, at McLaren-raceren har været ganske pålidelig og ikke opholdt sig foruroligende meget i garagen.

Det omvendte billede viser sig hos Red Bull, hvor Vettel og Ricciardo har været ramt af utallige tekniske problemer. Det er dog vigtigt at have med, at antallet af kilometer ikke fortæller noget om, hvor hurtigt bilerne har kørt og dermed deres konkurrenceevne målt på hastighed.

Opgørelsen må alligevel anses som positiv læsning for Kevin Magnussen, som kan sætte sin lid til en formodentlig driftsikker McLaren-racer. Ser man på de forskellige holds samlede antal testkilometer, viser der sig da også en tendens til, at hold med Mercedes’ nye V6-motor har haft et mere smertefrit testforløb end bilerne med Renault som motorleverandør.

Ferraris nye motorer har vist sig rimeligt driftsikre, men endnu ikke så hurtige som bilerne med Mercedes. Igen siger tallene ikke meget om hastigheden på bilerne, som også afhænger af racernes aerodynamik.