Kevin Magnussen er igen tilbage i Formel 1, efter han onsdag blev præsenteret i Paris som kører for Reaults Formel 1-team.

Og det er ikke hver dag, at Danmark stiller med kørere i racerverdens absolutte elite, men Kevin Magnussen er alligevel ikke den første danske Formel 1-kører. Herunder giver BTs Formel 1-korrespondent Peter Nygaard et tilbageblik på de andre....

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Tom Belsø: Den første dansker i Formel 1

Mekanikeren fra København var den første danske racerkører, der satsede på udlandet, og efter en sæson i det daværende Formel 2-EM, kom Formel 1-chancen i 1973. Williams-teamet manglede pludselig en kører til det svenske grand prix, og Belsø blev i hast fløjet til Anderstorp-banen.

Han gjorde det pænt under træningen, men hans sponsor, cigaret-firmaet Marlboro, kunne ikke blive enige med teamchef Frank Williams om de økonomiske betingelser for at komme til start i løbet. Den officielle debut kom derfor først i foråret 1974 i Sydafrikas Grand Prix. Det var planen, at danskeren gennem hele sæsonen skulle dele den ene Williams-racer med hollænderen Gijs van Lennep, men Frank Williams var tydeligvis mere interesseret i Toms sponsorer end hans evner bag rattet.

Williams-teamet var dengang Formel 1-feltets fattigste, og Tom Belsø følte at teamchef Frank Williams nærmest chikanerede ham. Under træningen til Englands Grand Prix havde danskeren fået nok, og han forlod desillusioneret teamet, der få år senere udviklede sig til et af sportens tophold.

I dag bor Tom Belsø i England. For få år siden solgte han sit livsværk, Belsø Cereals, der leverer müsli til blandt andre Netto og Bilka.

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Jac Nellemann: Startede sit eget F1-team

Som søn af Wilhelm Nellemann Jr. blev Jac slæbt med til motorløb allerede som helt lille, og i starten af 1960erne var han med til at sætte Danmark på den internationale gokart-landkort. Senere introducerede Nellemann Formel Ford-klassen i Danmark, og i 1971 vandt han DM i standardvogne med en Chevrolet Camaro.

I starten af 1970erne kørte han Formel 3 i både Danmark og udlandet, og i 1976 skabte han sponsor- grundlag til at forsøge sig i Formel 1. Til Sveriges Grand Prix købte han en plads i det engelske RAM-team, der rejste rundt til F1-løbene og udlejede et par udrangerede Brabham-biler til lokale kørere. Bilen var ikke konkurrencedygtig, men alligevel manglede Nellemann kun sølle 2/10 sekund i at kvalificere sig til løbet.

Erfaringerne med RAM´s ’rent- a-racer’ gav smag for mere, og Nellemann oprettede sit eget F1-team til 1977-sæsonen. ’Grand Prix Racing Denmark’ indkøbte en Penske-racer, der blev præsenteret ved den årlige biludstilling i Bella Centret.

Omtrent samtidigt brød en omfattende avis-strejke ud, der gjorde det umuligt at finde de nødvendige sponsorer, og den ’danske’ Penske kom aldrig på banen. Den holdt i mange år parkeret i garagen hos Jacs daværende forretningspartner, Karsten Ree (de startede sammmen Den Blå Avis), mens Jac fortsatte i andre, mindre klasser.

I dag leder Jac Nellemann Nellemann-koncernen, der blandt andet importerer Jaguar-biler til Danmark. Han kører historisk race i en Lotus sportsvogn og arrangerer Copenhagen Classic Grand Prix.

Jan Magnussen: 1990ernes største talent

Jan Magnussen var 1990ernes største talent i international racing. Den tredobbbelte kart-verdensmester dominerede i Formel Ford, Formel Opel- Lotus og Formel 3, hvor han vandt det engelske mesterskab 1994 og samtidig pulveriserede de rekorder, Ayrton Senna havde sat 11 år forinden.

Samme år hyrede McLaren den unge dansker som testkører. Allerede ved sin første test for teamet i efteråret 1994, var ’Big Mag’ omtrent lige så hurtig som teamets førstekører, Mika Hakkinen, og i oktober 1995 lyn-debuterede det danske super-talent i Pacific Grand Prix´et på Aida-banen i Japan som stand-in for den sygdomsramte finne.

På trods af en imponerende indsats kunne McLaren ikke finde en fast plads til Magnussen, der i efteråret 1996 skrev kontrakt med Stewart-familiens nye, Ford-finansierede Formel 1-team. Det viste sig hurtigt at den nye Stewart-organisation ikke magtede at bygge og servicere to konkurrencedygtige biler, og Magnussens teamkammerat, den erfarne brasilianer Rubens Barrichello, fik størst opmærksomhed.

Uden opbakning i teamet blev Jan mere og mere isoleret, men når bil og motor en sjælden gang holdt, var han ofte i klasse med Barrichello. Efter Canadas Grand Prix 1998, der resulterede i en sjetteplads og dermed Danmarks foreløbig eneste VM-point, var presset fra sponsorerne så stort, at Stewart-familien ’ofrede’ Magnussen, der siden har fokuseret på sportsvogns-racing.

I dag er Jan Magnussen stadig aktiv. Danmarks travleste racerkører stiller op i mange forskellige klasser, men det primære program ligger hos GM´s Corvette-team i sportsvogns-racing.

Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

Nicolas Kiesa: Fem løb for Minardi i 2003

Med støtte fra Peugeot Danmark kom Kiesa den klassiske vej fra karting via Formel Ford ( hvor han oplærte Kimi Raikkonen ) og Formel 3 til Formel 3000, der dengang var klassen lige under Formel 1. Her kørte han en lovende debutsæson i 2002, og året efter, da han kørte for det delvist danske Team Den Blå Avis, vandt han Formel 3000-løbet i Monaco.

Få uger senere lukkede Team Den Blå Avis, men da det lille Minardi-team omtrent samtidigt havde et ledigt Formel 1-sæde, fik danskeren tilbuddet. Kiesa og hans økonomiske bagland skabte på rekordtid det finansielle grundlag for en Formel 1-debut, og han stillede op i det tyske grand prix.

Minardi-raceren var feltets langsomste, men med fem fornuftige løb (som han alle gennemførte - en ny rekord i F1) gjorde han sig selv til en af teamchef Paul Stoddart´s ønske-kørere for 2004. Men den økonomiske krise var begyndt at kradse, og Stoddart blev tvunget til at sætte Kiesas sæde ’på auktion’, og her var danskeren chanceløs.

Selvom Kiesa var tæt på et comeback hos Minardi i 2005 og samme år var tredjekører for Midland-Jordan, blev det afslutningen på danskerens Formel 1-drøm

I dag er Nicolas Kiesa studieekspert ved TV3´s Formel 1-transmissioner og driver samtidigt sit eget tunings- og event-firma.

De danske testkørere

En håndfuld danskere har været testkørere i Formel 1 uden at få chancen i et Grand Prix.

Ole Vejlund fik efter en flot Formel 3-karriere et par tests for det lille Ensign-team i 1974, og John Nielsen kørte en række omgange i en Renault på Jyllands-Ringen i 1983. Efter at have vundet det tyske Formel 3-mesterskab 1986 fik Kris Nissen to tests tests for Zakspeed og han var udset til at debutere for teamet i sæsonens to sidste løb - indtil en mere velhavende hollænder købte pladsen.

Kris Nissen fik også en test for Sauber i slutningen af 1994, og blev dermed den første dansker, der havde kørt for to F1-teams. Den rekord blev i perioden 1997-99 slået af Tom Kristensen ( billedet ), der testede for Minardi, BAR-Tyrrell og Williams inden han blev involveret i udviklingen af Michelins F1-dæk. Kristensen fik aldrig det ’rigtige’ tilbud om en Formel 1-debut, og valgte at koncentrere sig om sportsvogne, hvor han udover sine ni historiske sejre i Le Mans netop har vundet VM-titlen.

Marco Sørensen, der ligesom Kevin Magnussen har kørt i Renault World Series de seneste to år, fik i oktober en mini-test i en af Lotus-teamets 2011-modeller på Paul Ricard-banen, og han håber at blive permanent tilknyttet teamet i fremtiden.