Jan Magnussen kalder problemerne med Kevin Magnussens McLaren for alvorlige og forudser, at det kommer til at tage lang tid, før teamet er tilbage i Formel 1-toppen.

Kevin Magnussens andenplads i Formel 1-debuten i Melbourne gik over historien som den bedste i historien. Men tre løb senere er jubel afløst af frustration. For den er helt gal med Kevin Magnussens McLaren-racer.

Det stod senest boret ned i Shanghais mørke asfalt, efter danskeren og hans engelske teamkammerat Jenson Button begge sluttede uden for top 10 i Kinas Grand Prix i weekenden. McLaren kunne ganske enkelt ikke følge med.

Og det kommer ikke til at ændre sig lige foreløbig. Sådan lyder spådommen fra Jan Magnussen, far til Kevin Magnussen og tidligere Formel 1-kører hos blandt andre McLaren-teamet.

- Det er et alvorligt problem, at McLaren ligger uden for top ti lige pludselig. Det er ikke et spørgsmål om, at de lige skal indstille en vinge anderledes. Det er et helt andet design, der skal til efter min mening, siger Jan Magnussen og fortsætter: 

- Det er ikke for at være pessimistisk, men der er lang vej. Der er helt vildt lang vej, fordi de er oppe mod andre team med dygtige mennesker og store budgetter.

Kernen i Kevin Magnussen og McLarens hovedbrud er bilens downforce - altså med at presse bilen mod asfalten, så den står fast i sving ved hjælp af luftrykket fra blandt andet racerens vingekonstruktion.

Det betyder i praksis, at Kevin Magnussen lidt forsimplet kører langsommere gennem banernes mange kurver, fordi raceren ellers vil skride ud på grund af det manglede vejgreb.   

- Der er ikke nogen indstillingsmuligheder på bilen, som kan rykke den fra en 13. plads til en tredjeplads. Det kræver et nyt design og aerodynamik på bilen. Men om denne her bil overhovedet er i stand til at få en ny aerodynamik, det ved jeg ikke, det ved McLaren, siger Jan Magnussen.

Han har på tætteste hold fulgt McLarens og Kevin Magnussens kamp for at forbedre bilens aerodynamik fra sin plads i teamets garage.

- Jeg tror ikke, at det design, som de har nu, på noget tidspunkt vil kunne generere den downforce, de har brug for, siger Jan Magnussen, der forudser, at der skal ske en både dyr og omfattende rekonstruktion af bilen vinger eller bundkonstruktion, før problemerne bliver løst.

Kevin Magnussen lagde ikke skjul på, hvor skuffende resultatet i Kina var for ham selv og McLaren. Og ifølge Jan Magnussen gør det ekstra ondt på den 21-årige debutant, at situationen i teamet pludselig er skiftet fra triumf til nedtur.  

- Det er svært for ham at skjule den frustration, der er der. Men det er, fordi han er konkurrencemenneske, og han ønsker bedre både for sig selv og teamet. Det er klart, at lige så fedt som topresultatet i Australien var, så har det selvfølgelig også gjort det sværere at acceptere situationen nu, siger Jan Magnussen.

Hos McLarens teamchef, Eric Boullier, giver situationen også hovedbrud. Han taler om, at klimaet spiller en afgørende faktor for bilens problemer. Her må det hverken være for varmt eller for koldt, hvis raceren skal præstere. 

-Det ser ud til, at vores bils præstationsevne er afhængig af vejret. Er det for varmt, er vi ude. Og er det for koldt, er vi ude, siger han til Autosport.