Bredere dæk, bredere frontvinge og to mini-vinger på siden af cockpittet.

Den nye Haas-racer blev i går præsenteret i forbindelse med de kommende to testkørsler på Circuit de Catalunya uden for Barcelona. Her har den danske Haas-kører Kevin Magnussen allerede tilbragt to dage, når han i dag kort efter klokken 09.00 kører ud på banen til sine første omgange i den nye Haas-Ferrari VF-17. Lørdag gik med filmoptagelser på banen, og i går holdt han møder med sin nye stab.

»Jeg har næsten slet ikke set ham. Han har været i pit-garagen det meste af dagen for at snakke med ingeniører og mekanikere,« sagde teamchef Günther Steiner i aftes til BT.

For Kevin Magnussen har ventetiden på at sætte sig bag rattet igen været lang.

»Jeg glæder mig bare til at køre Formel 1 igen. Det har været en lang vinter. Der gik kun et par uger efter sidste sæson, inden jeg savnede at køre bilen,« siger Magnussen, der sidder bag rattet i den nye Haas-racer både mandag og tirsdag.

DU KAN SELVFØLGELIG FØLGE MANDAGENS TEST LIVE PÅ BT.DK FRA KL. 9

»Jeg håber at få kørt en masse kilometer uden for mange afbrydelser, så vi kan få samlet en masse data og lære alt om den nye bil,« fortsætter han.

Haas bliver Kevin Magnussens tredje Formel 1-team efter McLaren i 2014-15 og Renault i 2016.

»Det er jo spændende at skulle arbejde sammen med et nyt team. Og den nye generation af F1-biler er spændende. Alle forventer, at de vil være betydeligt hurtigere end sidste år og måske vil de endda blive de hurtigste Formel 1-biler nogensinde,« siger han og tilføjer:

»Jeg håber naturligvis at få en god sæson sammen med Haas. De klarede sig rigtig godt sidste sæson, og i år har de en masse erfaring, de kan udnytte. Jeg føler, at alle i teamet føler sig mere klar, end de gjorde på samme tidspunkt sidste år. Men det bliver en kæmpe udfordring at gøre det bedre end sidste år. Vi skal virkelig knokle for bare at nå samme niveau som i 2016.«.

Det var ikke kun bilen, der blev præsenteret i går eftermiddag.

Også Kevin Magnussens køredragt, hjelm og personlige sponsorer så dagens lys. I forhold til danskerens personlige sponsorer fortsætter Jack&Jones med Kevin Magnussen.

Det danske tøjfirma har fået en fin plads på brystet af Formel 1-stjernen.

Lidt mere overraskende er det, at den danske Ferrari-importør Formula Automobile også er blevet personlig partner med Kevin Magnussen og pryder hans overarm på dragten. Samarbejdet med Ferrariimportøren giver god mening, da Haas er motorpartner med netop Ferrari.

Formula Automobile har base i Allerød og har den officielle licens til at sælge Ferrari og Maserati i Danmark. Således er det også Formula Automobile, der har udstyret Kevin Magnussen med hans nuværende firmabil, en Maserati.

Foto: Haas
Vis mere

Her er den nye Haas VF-17. Den blev søndag præsenteret og skal køres af Kevin Magnussen og Romain Grosjean. På grund af omfattende ændringer i Formel 1-reglementet adskiller bilen sig markant fra sidste års model. Her er de vigtigste ændringer:

DIFFUSOR

Diffusoren, der via luftstrømmene under bilen skaber et understryk, der ' suger bilen til banen, er større og mere effektiv end sidste år.

BAGVINGEN

Bagvingen er placeret 150 mm lavere end sidste år. Det betyder, at den er mindre effektiv, for den påvirkes nu i højere grad af turbulens fra hjulene og motorcoveret.

KAMERA

Haas-raceren er som alle andre F1-biler udstyret med onboard-kameraer - både over kørerens hoved og på siden af motorcoveret.

EKSTRA-VINGE

Haas-raceren har som en interessant detalje to mini-vinger på siden af cockpittet. De skal skabe ekstra downforce - altså presse hjulene bedre ned i asfalten, så vejgrebet forøges.

BAGDÆK

Bagdækkene er i år 80 mm bredere end sidste år. Det giver mere vejgreb og dermed markant højere fart i svingene. Til gengæld øger de bredere dæk vindmodstanden, så topfarten på langsiderne hæmmes.

HAJFINNE

For at gøre luftstrømmene til den lavere bagvinge så effektive og ' rene' som muligt, er de fleste 2017-modeller udstyret med en ' hajfinne' bag motorcoveret. Haas satser åbenbart i første omgang på at klare sig uden ' finnen' - den er ikke med på dette billede, men alligevel markeret. En mystisk løsning, der kan antyde, at Haas vil afprøve bilen både med og uden ' hajfinne'.

FORDÆK

Fordækkene er i år 60 mm bredere end sidste år. Det giver mere vejgreb og dermed markant højere fart i svingene. Til gengæld øger de bredere dæk vindmodstanden, så topfarten på langsiderne hæmmes.

 

BREDDE

Bilens totale bredde er øget med 200 mm. Det giver et lavere tyngdepunkt og dermed potentiale for højere fart i svingene.

VÆGT

Bilens minimumsvægt er øget fra 702 kg til 728 kg. Det sker primært på grund af de større og tungere dæk.

FRONTVINGE

Frontvingen er 150 mm bredere end sidste år for at dække de bredere dæk. Den større vinge giver mere downforce og dermed højere fart i svingene, men øger også vindmodstanden, så topfarten hæmmes på langsiderne.