En radiomelding fra Marussia-teamet om at køre hurtigere trods dobbelt gult flag og de svære betingelser på den regnvåde Suzuka-bane, kan være en medvirkende årsag til Formel 1-køreren Jules Bianchis alvorlige ulykke under Japans Grand Prix 5. oktober.

Det er i hvert fald, hvad det tyske magasin Sport Bild nu hævder at vide om den værste Formel 1-ulykke i 20 år. Ulykken har sendt 25-årige Jules Bianchi i koma med livstruende skader på hjernen.

Således er magasinets faste Formel 1-journalister angiveligt i besiddelse af nye og hidtil hemmeligholdte oplysninger, der i øjeblikket cirkulerer rundt mellem personer i det Internationale Motorsports Forbund (FIA).

Om oplysningerne, der formentlig er en del af FIA's igangværende undersøgelse af årsagen til Jules Bianchis ulykke, står der blandt andet:

Læs også:

- Bianchi sænkede ikke farten under gult flag. Over radioen pressede Marussia ham til at køre hurtigere for at hente ind på Ericsson.

Hvis det er sandt, betyder det altså, at Marussia-teamet direkte har opfordret Jules Bianchi til at bryde reglerne om at sænke farten markant i den gule flagzone i banens sving 7.

Her flagede banepersonalet på Suzuka-banen med dobbelt gult flag, fordi Saubers Adrian Sutils racer var i gang med at blive fjernet fra banen af en kranvogn. Det var netop kranvognen, som Bianchi hamrede ind i med høj fart, da han pådrog sig sine livstruende kvæstelser.

Læs også:

Selvom resultatet af FIA's officielle undersøgelse af ulykken ikke er færdig, fremlagde forbundet alligevel dele af deres viden ved det seneste Formel 1-grandprix i Rusland. Men her blev Marussias båndede radiomelding ikke nævnt.

Motivet bag Marussias melding til Jules Bianchi om at køre hurtigere var angiveligt at holde Caterhams svenske kører Marcus Ericsson bag sig. Marussia og Caterham kæmper i hvert løb en hård kamp om ikke at være feltets langsomste, og Jules Bianchi lå før ulykken på 18. pladsen foran svenskeren.

Men modsat Marcus Ericsson kørte franskmanden rundt på 15 omgange gamle intermediate-dæk (halvregn, red.), mens Caterham på grund af det dårlige føre havde kaldt Marcus Ericsson i pit og givet ham rigtige regndæk på.

Derfor kørte Ericsson markant hurtigere per omgang end Jules Bianchi, der trods sine slidte dæk formåede at forbedre et par af sine sektortider kort før ulykken.