Kevin Magnussen kommer lidt baglæns ind i det britiske grandprix på Silverstone i weekenden. Han må i den første træning, den såkaldte FP1, overlade sin Haas-Ferrari til italienernes reservekører Antonio Giovinazzi.

Ferrari-ledelsen vil se, hvad Giovinazzi kan i en Formel 1-racer, for man overvejer angiveligt, at rykke ham op til en fast plads i enten Ferraris eget team eller hos Haas i 2018.

»Der er jo ikke positivt, men det er, hvad det er. Det er ikke første gang, jeg har prøvet det. Man kommer lidt bagud, og så må man bare få det indhentet i den anden træning,« siger Magnussen om den missede FP1-træning.

Det er dog ikke i forhold til bilens set-up, den mistede FP1-tid er vigtig.

»I forhold til at finde det rigtige setup er det faktisk lidt nemmere i år, fordi Haas-bilen er mere forudsigelig (end Renaults 2016-racer, red.).  Men de her 2017-biler er samtidig sværere at køre, så man kommer mere bagud på kørersiden end sidste år. Sidste år var det ret nemt at finde grænsen. Det er sværere i år. Specielt på en bane som Silverstone, men jeg skal nok komme efter det.« siger Magnussen.

Begge Haas-biler vil fredag være udstyret med bremser fra franske Carbone Industrie. Teamet har i både 2016 og 17 haft problemer med deres italienske Brembo-bremser, og nu prøver man for tredje gang Carbone Industrie. Det er primært Romain Grosjean, der har brokket sig over Brembo-bremserne og Magnussen siger om Carbone Industrie-testen:

»Jeg ved ikke så meget om situationen – det må I spørge ingeniørerne om.«

Indtil han blev indhentet af tekniske problemer både under kvalifikationen og løbet, havde Kevin Magnussen og Haas årets hidtil mest konkurrencedygtige weekend i Østrig i sidste uge. Ophængs-bruddet under kvalifikationen er afhjulpet, frygten for at gearkassen havde taget skade har vist sig ubegrundet, og der er også fundet en løsning på det tekniske sammenbrud, der midt i en hektisk duel med Lance Stroll (Williams-Mercedes) sendte ham ud af løbet på Red Bull Ring.

»Problemet fra Østrig er løst. Jeg brugte DRS-bagvingen (der må aktiveres, når man er indenfor et sekund af den forankørerende, red) hver omgang, for jeg lå jo lige bag Stroll. Det skal den også kunne holde til, men samlingen kunne vride sig lidt, og de vridninger var nok til at slide den hydrauliske slange over. Og når der går hul i det hydrauliske system, er det slut – gearkasse, power-steering og så videre er jo også hydrauliske. Nu har man lavet en ændring, så vingen ikke kan gnave på slangen, når den åbner og lukker,« forklarer Magnussen.

Han ser Silverstone som en bane, der passer godt til Haas-raceren – men ikke helt så godt som Red Bull Ring.

»Der er jo nogle rigtig hurtige sving her, og dér plejer vi at være gode – mens vi er mindre konkurrencedygtige i langsomme sving og på lange langsider. Men der er også sving i Silverstone, der med de nye 2017-biler er blevet så hurtige, at de nærmest kan tages med speederen helt i bund. Og så er det jo motor-power og ikke aerodynamik, der bliver afgørende,« siger Magnussen, som er fortrøstningsfuld:

» Men OK – med den nye Ferrari-motor er vi også godt med på dét område. Men overordnet tør jeg ikke håbe på, at vi bliver lige så konkurrencedygtige, som vi var i Østrig i sidste weekend. Der var vi jo det fjerdebedste team – måske endda det tredjebedste, for jeg er sikker på, at jeg kunne have klemt mig ind mellem de to Red Bull-biler, hvis jeg ikke have fået problemer under kvalifikationen. Midterfeltet er bare rigtig spændende. Det værste vi kan blive, er 8. eller 9.-bedste team – men vi kan også være 3.- eller 4.-bedst. Det bliver spændende!«