Det er afgørelsens time for Kevin Magnussen, hvor han står over for et valg om, hvor hans fremtid i Formel 1 skal være. Her ser endnu en sæson hos Renault eller en to år lang kontrakt hos Haas ud til at være de muligheder, han har at vælge mellem.

Det er et valg mellem fabriksholdet Renault, der kun vil tegne en kort kontrakt, men hvor fremtiden kan bringe topresultater med sig. Eller det er muligheden for mere tryghed og mindre pres hos privatejede Haas, men uden udsigt til at køre med om pokaler.

BT har forsøgt at få Kevin Magnussen og rådgiver Jesper Carlsen i tale, men ingen af dem er vendt tilbage på vores henvendelser.

I stedet giver tre forskellige iagttagere deres bud på, hvad Kevin Magnussen bør vælge, hvis han står med førnævnte tilbud fra Renault og Haas.

Glenn Freeman er redaktør for det anerkendte magasin Autosport. Han kalder Haas en ’ret god’ plan B, men hælder mest til at tage kampen op hos Renault med Nico Hülkenberg.

»Det mentale aspekt synes at være ret væsentlig i forhold til at få det bedste ud af Kevin Magnussen. Det så vi allerede i hans ungdomsår, hvor et afslappet miljø kunne være godt for ham. Men omvendt præsterer nogle også bedre under pres, og Magnussen har oplevet pres før og gør det ret godt, når han er fokuseret,« siger Glenn Freeman.

Nej, sådan ser Kevin Magnussens fremtidige racerbil ikke. Den anderledes køretur får han under præsentationen forud for den forgangne weekends mexicanske grandprix.
Nej, sådan ser Kevin Magnussens fremtidige racerbil ikke. Den anderledes køretur får han under præsentationen forud for den forgangne weekends mexicanske grandprix. Foto: ULISES RUIZ BASURTO
Vis mere

Han mener ikke, at man skal se en ny etårig aftale hos Renault, som at Kevin Magnussen igen får en sæson, hvor hans karriere vurderes fra løb til løb.

»Når du er i Formel 1, er du nødt til at tage chancen og tro på, at du kan få det til at fungere hos Renault. Med en god præstation imod Nico Hülkenberg vil Magnussen styrke sin position hos cheferne. Og så må han gøre op med tanken om, at han igen skal køre for karrieren,« fastslår Glenn Freeman.

Spørger man i stedet Kevin Magnussens tidligere rådgiver og nuværende racerkører Ronnie Bremer, så opfordrer han sin landsmand til at vælge Haas og sige farvel til Renault.

»En fabrik har altid flere muligheder, og derfor er det som udgangspunkt bedre at være fabrikskører hos Renault. Men jeg vil sige det sådan her: Kan Kevin Magnussen vælge mellem en etårig kontrakt hos Renault og en toårig hos Haas, så havde jeg taget den på to år. Det ville jeg af den simple årsag, at jeg ikke tror på, at et år er nok for ham. Og en etårig kontrakt er også et tegn på, at det ikke er Kevin Magnussen, Renault satser på,« siger Ronnie Bremer.

Han vurderer, at Kevin Magnussens personlighed passer bedre ind hos amerikanerne.

»Jeg tror, at hele mentaliteten hos Haas er sådan, at de vil være begejstrede, når Kevin Magnussen gør noget godt. Det vil kunne løfte det hele i den rigtige retning. Kevin Magnussen er selv mere amerikansk end fransk, og det vil hjælpe ham meget. Han vil føle, at han er førstekører, og det vil han nok ikke hos Renault, hvor Nico Hülkenberg allerede er udråbt til at være det,« siger Ronnie Bremer.

Jens Hansen, Formel 1-kommentator hos TV3 Sport, er dog langt fra enig med Ronnie Bremer i den betragtning. Han kalder argumentet om at vælge Haas og en mere tryg toårig aftale for ’typisk dansk’.

»For mig at se, vil det være typisk dansk at vælge Haas, give sig selv ro og udvikle sig uden for meget pres. Det er bare ikke Formel 1. Det er ikke sådan, du viser, at du har verdensmester-potentiale. Det er under maksimalt pres og i så stort et team som muligt, at du skal vise dig frem, hvis du vil have et sæde med chance for at vinde løb og VM-titler,« siger Jens Hansen.

Han mener, at Kevin Magnussen nu står med nøglen i den i gangværende kørerkabale.

»Situationen er lige nu, at det er Kevin Magnussen, alle venter på. Dem, der mangler et sæde, får næppe noget på plads, før han har afklaret, hvor han kører,« forklarer Jens Hansen.