Kevin Magnussens første sæson har budt på både op- og nedture. Men hvad er egentlig danskerens rå fakta efter 13 løb i Formel 1. Få overblikket her.

Har Kevin Magnussen været en succes indtil nu i sin første Formel 1-sæson? Eller er han i fare for at blive en af feltets bøller, som Mika Häkkinen eksempelvis hentyder til?

  

Svaret på de spørgsmål kan være meget subjektivt fra person til person.

BT har fundet de mest brugbare tal og parametre frem, og samtidig bedt racerkører Ronnie Bremer og BTs Formel 1-kommentator Peter Nygaard om at give deres vurdering af Kevin Magnussens foreløbige indsats i motorsportens kongeklasse.

Se med nedenfor.
 
VM-stillingen:

Kevin Magnussen ligger pt. på en 12. plads i kørernes individuelle VM-stilling med 38 point efter 13 løb. Er det godt nok?

Ronnie Bremer:

- Det er godkendt i forhold til det, der er sket. Han har vist mere end det, pointene giver udtryk for. Han har fået et par straffe, som ikke burde have været der. Og ser man samtidig på, om det er Magnussen eller bilen, der er skyld i, at han ikke ligger højere oppe, så må det klart tilskrives bilen.  

Peter Nygaard:

- Jeg synes, at det er godt nok. Det vil altid være hans svage punkt at skulle strikke en løbsdistance sammen og få dækkene til at passe sammen med det. Der har Jenson Button 13 års erfaring i, og det er Kevin Magnussens svage punkt. Men det er her, man får pointene. Det har så heller ikke hjulpet, at han har et par straffe, og uden dem havde det set anderledes ud. Det er godkendt.     

Evner i kvalifikationen:

Kevin Magnussen fører McLarens interne duel i kvalifikationen med 7-6 over Jenson Button. Hvordan ser I hans evner i den disciplin? 

Ronnie Bremer:

- Det har været en stor succes, og jeg synes især, at han her mod slutningen har bevist, hvorfor det hedder træning og kvalifikation. Han stoler på de ting, han tester under træningen og lader sig ikke gå på af, at hans tider måske ikke er så gode, som de kunne have været. Han formår at samle det hele sammen og levere varen i kvalifikationen.

Peter Nygaard:

- Specielt efter sommerferien har han overkvalificeret bilen. Det er samtidig det, der har givet ham nogle problemer i løbene. Han har været så god, at han har skullet forsvare sig mod nogle kørere, som har været hurtigere. Her har han måttet køre defensivt og et par gange gået over stregen i duellen med Alonso på Spa-banen og måske senest med Bottas i Monza. Men hans kvalifikationer har han klaret fantastisk. 

Evnen til at holde startpositionen i racet:

Kevin Magnussen har kun formået at slutte bedre end sit udgangspunkt fra kvalifikationen i fem ud af 13 løb. Mens han er sluttet efter Button i 10 gange indtil nu. Hvordan kan det være?   

Ronnie Bremer:

- Bilen er ikke god nok, så egentlig overrasker han og McLaren ved at få så meget ud af det i kvalifikationen. Men generelt har raceren ikke været hurtig nok, så det er svært for Magnussen at holde sin placering over distancen. Så den tendens vil jeg klart tilskrive McLaren og ikke Magnussen.

Peter Nygaard:

-  Det handler igen om, at han overkvalificerer bilen. Løbet på Silverstone var et grelt eksempel på, at han kvalificerede bilen flot, men faldt baglæns tildels uden at forsvare sig. Han er nu ved at tage til sig, at en placering skal forsvares, koste hvad det koste vil. Og det har så kastet et par straffe af sig på Spa og Monza. Men han falder tilbage, fordi bilen ikke er til den startpladsering, han har givet den.

Tendens til sammenstød:

Kevin Magnussen har været indblandet i flere sammenstød med folk som Kimi Räikkönen (3 gange), Felipe Massa (1 gang), Fernando Alonso (1 gang) og Valtteri Bottas 1 gang). Har det været for meget?

Ronnie Bremer:

- Det har været ok. Han skal jo lige prøve tingene af, og man kan hurtigt komme frem i lyset, når det sker et par gange i træk. I begyndelsen med Räikkönen var det en lille bedømmelsesfejl, der gør et stort udslag. Det, man skal huske, er, at når du sidder i en bil, og kører 300 kilometer i timen og har fem centimeter i spejlene du kan se i, mens det vibrerer, så kan du altså ikke se helt de samme ting, som du kan på tv. Jeg har faktisk savnet, at han har bidt fra sig og siger: Det kan godt være, jeg er ny, men jeg er racerkører og hører til i Formel 1.  

Peter Nygaard:

- Det har været, hvad man kan forvente. I begyndelsen var der et par situationer med Räikkönen. I Malaysia var det måske lidt uerfarent, at Magnussen tog chancen. Men det skal en debutant altså gøre, når chancen byder sig. Omvendt var det i Monaco Räikkönen, der bankede ind i ham. Duellen på Spa med Alonso var den grimmeste. Der blev han grebet af situationen, og det var decideret farligt. Men Kevin Magnussen er ikke nogen kaospilot. Absolut ikke. 

Flere strafpoint:

Kevin Magnussen ligger med fire strafpoint på en delt andenplads over de kørere, der har fået tildelt klip i deres Formel 1-licens. Er det et udtryk for, at han går for hårdt til den, som Häkkinen siger?
 

Ronnie Bremer:

- Det skal han bare tage med et smil. Jeg synes ikke, at han hører til deroppe på skalaen, så det skal han ikke tage så tungt. Det er ikke et udtryk for, at han har kørt for bisset. Du kan også se, at McLaren og selv Red Bull har støttet ham i hans måde at køre på.

Peter Nygaard:

- Det er ikke noget problem, og det er på ingen måde kriminelt. Han kommer aldrig op i nærheden af de 12 point, der giver karantæne. Han har været uheldig, og selv om jeg har meget respekt for dommerne, så har Kevin Magnussen bestemt ikke dommer-tække i øjeblikket.

Foreløbig karakter for sæsonen:


Ronnie Bremer: 10

Peter Nygaard: 10