Kommentar af BTs F1-korrespondent Peter Nygaard

Der er mange bejlere til det ledige Lotus/ Renault-sæde, men det logiske valg står mellem Kevin Magnussen og Jean-Eric Vergne.
Det er ikke noget let valg, for i de fleste discipliner står den 23-årige dansker og den 25-årige franskmand meget lige. Med hensyn til løbserfaring har Vergne en lille fordel, for han har kørt 58 grandprixer mod Magnussens 20. Men Formel 1-reglementet blev sidste år ændret markant, og det er reelt kun erfaring fra efter 1. januar 2014, der er relevant.

Både Vergne (for ToroRosso) og Magnussen (McLaren) kørte hele 2014-sæsonen, men danskeren fik også en håndfuld 2015-kilometer i vinter-testen i Barcelona og under træningen til Australiens Grand Prix (som stand-in for Fernando Alonso). Samtidig er erfaring fra et topteam (og det anses McLaren stadig for at være) mere værdifuld end erfaring fra et mindre team.

Med de restriktive regler for tests (i 2016 er der kun to vintertests) er simulator-kørsel blevet en vigtig disciplin. Også her er Magnussen og Vergne meget lige: Danskeren har tilbragt mange timer i McLarens simulator, og Vergne har i år været ' førstekører' i Ferraris simulator-program.

De to køreres bagland kan komme til at spille en afgørende rolle. Ingen af dem har synlige managere i paddocken, men Magnussen har et vigtigt trumfkort: Bestseller-ejer Anders Holch Povlsen har allerede brugt et betydeligt, tocifret millionbeløb på Kevin Magnussens karriere, og hvis han skal gøre sig håb om et afkast af denne investering, må han sikre sig, at ' K-Mag' fortsætter i Formel 1.

At Lotus de seneste år har haft Saxo Bank som sponsor/partner er af mindre betydning. Bankens engagement hang sammen med de tidligere ejere, det luxembourgske investeringsfirma Genii, der nu sælger teamet til Renault.
Vergnes nationalitet kan blive en fordel, men kommer næppe til at spille en afgørende rolle. Magnussen anses til gengæld for at være en bedre team-player. Vergne opnåede i sine ToroRosso-dage et ry som svær at arbejde sammen med, mens alle de McLaren-folk, der har samarbejdet med Magnussen, udtaler sig begejstret om danskeren.

Så er der det, vi kan kalde ' tidshorisonten'.
Her står Vergne svagest, for franskmanden har en deadline. Han har indgået en efter sigende lukrativ aftale om at køre Formel E for Virgin-teamet, men han kan komme ud af den, hvis han får et konkret tilbud fra Formel 1. Men spørgsmålet er, hvor længe Vergne vil og kan vente på en beslutning fra Renault, for Formel E-VM 2015/ 16 begynder allerede om 14 dage.

Magnussen har ikke indgået kontrakter for 2016 og kan derfor vente længere.
Tilbage er spørgsmålet om rå hurtighed. Selvom Magnussen allerede i sin første Formel 1-sæson viste sig hurtigere end sin erfarne McLaren-makker Jenson Button, lægger han i denne disciplin ikke afgørende afstand til Vergne.
Franskmanden var teamkammerat med Daniel Ricciardo hos ToroRosso, og han var ganske jævnbyrdig med australieren (der sammen med Sebastian Vettel er den eneste ikke-Mercedes kører, der har vundet løb de seneste år).

Kevin Magnussen eller Jean-Eric Vergne? En meget lige kamp, der kan blive afgjort på de berømte marginaler.
Som for eksempel en Bestseller-sponsorat.