Late night interview for Kevin Magnussen (Renault) during testing at the Circuit de Cataunya in March 2016. Photo: Grand Prix Photo
Late night interview for Kevin Magnussen (Renault) during testing at the Circuit de Cataunya in March 2016. Photo: Grand Prix Photo

Nedtælling til årets første Formel 1-grandprix er i gang. Om kun 11 dage skal Kevin Magnussen og resten af Formel 1-feltet igen i racerne. I Melbourne, Australien.

Træning, test, løb.

Men hvordan står ikke mindst Kevin Magnussens nye team, Renault, rustet til den tretrinsraket, som hurtigt bliver rutine for de efterfølgende 20 grandprixer.

Flere af de store motorsports-site har konkluderet på det, de 11 Formel-hold har vist frem i løbet af de otte testdage, der blev afsluttede i fredags. SE AL STATISTIK FRA TESTDAGENE HER

tomkevin

Autosport.com roser Renault for hele vejen rundt at have en realistisk fornemmelse af sin egen placering i feltet – i modsætning til mange af konkurrenterne.

Eksempelvis har Kevin Magnussen sagt om at komme i top-10: »Vi ligger lige på grænsen til at komme i pointene på en god dag, måske lige udenfor. Hvis vi kan få point i Melbourne vil det have været en god dag.«

Renault-ledelsen har udtryk ambitioner om at slutte som nummer seks i konstruktørernes mesterskab.

Som Autosport konstaterer: »Hvis du har den sjette bedste bil, befinder du dig omkring 11.-12.-pladsen, lige uden for pointene.  Så alt passer.«

SPAIN FORMULA ONE PRE-SEASON TESTINGS

Autosport konkluderer også på Renault-motoren, at den ser bedre ud end i de seneste år.

»Motoren ser helt sikkert mere pålidelig og kørbar uden, siden V6 turbo-hybrid-motoren blev indført.«

Hos Sky Sports udmærker man sig ved ikke rigtigt at nævne Renault – som det eneste af de 11 hold! Her bliver bare nævnt, at Kevin Magnussens gamle hold, McLaren, så hurtigere ud end Renault på de hurtige soft-dæk.

Kevin Magnussen under testkørslerne.
Kevin Magnussen under testkørslerne. Foto: ALEJANDRO GARCIA

Og at man skal afvente Renault-motorens udvikling. Men at Toro Rosso, der har skiftet Renault ud med en Ferrari 2015-motor, foreløbig ser ud til at være hurtigere end den Renaults 2016-motor. Men at det styrkeforhold sandsynligvis vil ændre sig, når Renault får implementeret sine opdateringer i løbet af sæsonen. For den gamle Ferrari-motor bliver nemlig ikke odateret.

Her bliver kræfterne hovedsageligt brugt på den formodede topkamp mellem Mercedes og Ferrari, hvor sidstnævnte ser ud til at være kommet meget tæt på det suveræne verdensmester-team.

Det gør de også hos BBC, der dog konkluderer, at Renault vil placere sig i den bagerste del af midterfeltet sammen med McLaren og Haas.

SMS

Tophistorier

Hitter på Facebook