Det er efterhånden flere år siden, at en ung og kåd Kevin Magnussen bragede ind i Formel 1 og proklamerede, at han selvfølgelig skulle være verdensmester.

Det begyndte da også godt med andenpladsen i Australien, men siden har Kevin Magnussen ikke været i nærheden af sejrspodiet. Og i denne sæson har han hørt til feltets tunge ende i sin gule Renault-racer, mens han i den kommende sæson skal køre for det amerikanske Haas-team, et skifte væk fra et af Formel 1s få fabrikshold. Her kan du i øvrigt læse BTs Formel 1-korrespondent Peter Nygaards forklaring på, hvorfor netop Haas har sagt nej til 100 millioner kroner for i stedet at skrive kontrakt med den danske racerkører

Spørger man Kevin Magnussen, vil han uden at blinke gentage sin ambition om at blive verdensmester med største selvfølgelighed.

Men er der stadig bund i den 24-årige danskers budskab, eller er det med lige så lidt troværdighed, som hvis Esbjerg påstod, at de vil vinde Superligaen i år?

BT har spurgt tre Formel 1-reportere med mange års erfaring i pitten, hvor de har set talenter blive til verdensmestre, men endnu flere ryge ud igen med bristede drømme.

I Finland har Formel 1-kommentatoren Oskari Saari set landsmænd som Mika Häkkinen og Kimi Räikönnen vokse fra stortalenter til VM-vindere. Og selv om Kevin Magnussen har tilhørt feltets tunge halvdel i år, vurderer Oskari Saari alligevel danskeren som en fremtidig verdensmester.

»Jeg tror, at får Kevin Magnussen den rigtige bil, kan han potentielt godt blive en verdensmester i Formel 1 i fremtiden. Men igen: Der er en håndfuld andre kørere, som også har samme potentiale, og de kan jo ikke alle sammen blive verdensmester. Men Kevin Magnussen har talentet – det er helt sikkert,« siger han til BT.

Kevin Magnussen skifter efter sæsonen til Haas-teamet, som trods et flot debutår ikke ligner en vinderbil i Formel 1. Men danskerens valg om at forlade det mulige storhold Renault til fordel for privatejede Haas er ikke et skridt i den forkerte retning.

Det forklarer Joe Saward. Den engelske Formel 1-journalist har fulgt feltet gennem en årrække og skriver dagligt om sporten på sin anerkendte blog, joeblogsf1.

»For Kevin Magnussen er Haas noget nær det bedste sted at være. Han er fortsat ung, og kan han køre godt her, er der en chance for, at han komme tilbage til et fabrikshold. Der var ingen fremtid for ham hos Renault,« siger Joe Saward.

Englænderen mener, at Kevin Magnussens karriere har været påvirket negativt af den ustabilitet, han blev mødt af hos både McLaren og Renault.

Joe Saward ser dog stadig Kevin Magnussen i gruppen af kørere, som under de rigtige forhold kan levere noget ekstraordinært.

»Forskellen på at være en ekstraordinær eller god kører er meget lille i Formel 1. Det handler i store træk om talent, fokus og karakter. Kevin Magnussen har været lidt op og ned, men igen, han har haft en del at skulle kæmpe mod som hos McLaren, og det ville være hårdt for alle kørere. Bare det, at han stadig er med og går fremad, er et godt tegn,« siger Joe Saward.

BTs egen Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard, hører med over 500 Formel 1-grandprixer i bagagen til de mest erfarne reportere i Formel 1. Og selv om Kevin Magnussen har haft en svær sæson, har Peter Nygaard ikke mistet troen på sin landsmand.

»Kevin Magnussen har stadig potentialet til at blive verdensmester. Han er også forsat den eneste kører i moderne Formel 1-historie, der er sluttet på andenpladsen i sit første løb. Det var sensationelt, og han er kun blevet bedre siden,« siger Peter Nygaard.

Han peger på Kevin Magnussens nye aftale med Haas som et bevis på, hvor stor troen stadig er danskeren i Formel 1.

»Der er jo en grund til, at Haas tager Magnussen og betaler ham i to år, når der ellers stod andre kører med trecifrede millionbeløb klar. Så selvfølgelig tror folk stadig på Kevin Magnussen,« fastslår Peter Nygaard .

»Nu taler alle om Max Verstappen, men lad os nu se, hvordan han udvikler sig. I laget lige under Verstappen er Kevin Magnussen fuldt på højde med andre som Carlos Sainz og Esteban Ocon, når folk i pitten vurderer dem.«