VM-titlen Formel 1 skal placeres på søndag. Det er kogt ind til en duel mellem Fernando Alonso og Sebastian Vettel. Her er de fem bedste kort, de to kører har på hånden i afgørelsens time.

Hvem bliver historiens næste Formel 1-verdensmester, Fernando Alonso eller Sebastian Vettel? Det afgøres i en tæt finale på Interlagos i Brasilien søndag. Her præsenteres fem grunde til, at det bliver henholdsvis Vettel og Alonso.

Fem grunde til, at Sebastian Vettel bliver verdensmester:

1. Han fører inden finalen

Tyskeren kan på grund af sit 13 points forspring køre taktisk - hvor Alonso skal angribe, kan Vettel køre passivt. Det betyder at han kan spare sin til tider sårbare Red Bull-racer - selvom Alonso vinder løbet i Interlagos, vil en fjerdeplads være nok til at gøre Vettel til verdensmester. Vettels forspring inden finalen betyder også, at det er ham, der kører med titlen, hvis både han og Alonso udgår ved for eksempel et sammenstød. Det vil i så fald ikke være første gang formel 1-VM afgøres på ‘knock-out’: Både Ayrton Senna og Michael Schumacher har vundet VM-titler ved at ramle sammen med en titelrival i det afgørende løb.

2. Ferrari har tendens til ‘gummifod’

De to sidste gange Ferrari-kørere har været involveret i en decideret ‘shoot-out’ om VM-titlen i sidste løb, har de tabt. I 2008 nåede Felipe Massa og Ferrari-pitten at fejre VM-titlen i cirka 10 sekunder efter brasilianeren havde vundet VM-finalen på hjemmebanen i Interlagos. Men med en overhaling i allersidste sving, der sikrede ham femtepladsen, fik Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) lige præcis det ekstra point, der sendte ham forbi Massa og gjorde ham til verdensmester. For to år siden lignede Alonso en sikker 2010-verdensmester inden finalen i Abu Dhabi, men en taktisk brøler tidligt i løbet sendte VM-titlen i favnen på Sebastian Vettel. Specielt 2010-nederlaget gør stadig ondt i Maranello. Og det har i hvert fald kun øget presset på italienerne.

3. Red Bull har feltets hurtigste bil

2012 startede som den mest afvekslende nogensinde med syv forskellige vindere fra fem forskellige team. Men efter sommerferien har der ikke været tvivl om, at Red Bull-Renault er 2012-feltets hurtigste bil. Med super-designer Adrian Newey som den drivende kraft er det lykkedes Red Bull at skabe en bil med overlegen balance og aerodynamik, der mere end kompenserer for, at teamets Renault-motor har marginalt mindre power end Ferrari og Mercedes. Samtidig var Red Bull-ingeniørerne de første, der for alvor forstod at udvikle den nye generation af Pirelli-dæk der bruges i 2012.

4. Han ved hvordan man vinder gyserfinaler

Sebastian Vettel har vundet VM de seneste to år. Alene den kendsgerning giver et mentalt forspring, men det er måske endnu vigtigere, at tyskeren vandt 2010-titlen i en decideret gyserfinale. Fire kørere - blandt andre Alonso - startede dengang finalen i Abu Dhabi med chance for at vinde VM, og Vettel blev mest betragtet som outsider. Men den unge tysker tog initiativet fra start og sikrede sig med moden og samtidig aggressiv kørsel sit første verdensmesterskab. Alonso har også været med i to deciderede gyserfinaler, men hverken i 2007 eller 2010 trak han sig ud som sejrherre.

5. Han er bedre i Interlagos

Sebastian Vettel har en bedre Interlagos-statistik end Fernando Alonso. Han har kørt seks brasilianske grandprixer, og hans bedste resultater er sejren i 2010 og andenpladsen i 2011. Sidste år syntes han på vej mod en sikker sejr, men han faldt tilbage på andenpladsen bag teamkammerat Mark Webber - officielt på grund af et teknisk problem. Men der var mange der mente, at tyskeren, der på det tidspunkt for længst havde sikret sig titlen, benyttede lejligheden til at sige ‘tak for hjælpen’ til sin loyale andenkører. Brasiliens Grand Prix er et af de få VM-løb, Alonso aldrig har vundet. Han har kørt 10 af slagsen, men hans bedste resultater til dato er to andenpladser og fire tredieladser. Også med hensyn til kvalifikationen ligger Vettel bedst i Interlagos-statistikken: Han havde pole sidste år og startede fra anden position året forinden. Alonso har også en enkelt pole fra Interlagos, men der ligger helt tilbage i 2005.

Fem grunde til, Alonso bliver verdensmester

1. Vettel er sårbar

Der er ingen tvivl om, at Red Bull-raceren er hurtigere end Ferrarien. Men der er heller ingen tvivl om, at den er mere sårbar. Specielt generatoren i Renault-motoren har voldt teamet problemer, og selvom den franske bilfabrik nu har udviklet en ny generator, hænger der alligevel et markant spørgsmålstegn over pålideligheden. Faktisk foretrak Red Bull i sidste weekend at køre med den gamle generator - der så brød sammen i Webbers bil og sendte australieren ud af USA´s Grand Prix. I VM-finalen kører Red Bull med den nye generator, men hele forhistorien antyder, at Red Bull er langt mere sårbar over for en ‘teknisk knock-out’ end Ferrari. Samtidig er Vettel under pres: Som regerende mester og den førende inden finalen, har han mere at tabe end at vinde i Sao Paulo.

2. Ferrari er stabil

Mens Red Bull har haft tekniske problemer i en række løb, har Fernando Alonsos Ferrari være uhyre stabil. Spanieren har kun to ‘nuller’ i sit VM-regnskab 2012, og de er begge kommet på grund af påkørsler. I Belgien blev han kort efter starten torpederet af Romain Grosjean (Lotus-Renault), og var heldig at slippe uskadt fra en potentielt halsbrækkende crash. I Japan var det Grosjeans teamkammerat Kimi Raikkonen, der sendte Alonso ud i første sving, men bortset fra de to startsammenstød har spanieren scoret point i samtlige løb. Den pålidelige Ferrari kan blive afgørende i Interlagos, der er en af de hårdeste baner for bilerne i VM. Asfalten er ofte meget ujævn, og den tynde luft i Sao Paulo - banen ligger 800 meter over havets overflade - betyder, at motorerne mister effekt.

3. Vejret er uforudsigeligt

Det er forår i Sao Paulo, når VM-finalen afvikles, og det betyder ofte ustadigt vejr. Mindst en af dagene i Brasiliens Grand Prix-weekend er som regel præget af regnvejr, og alt tyder på, at det også bliver tilfældet i år. Alonso er stærk i regnvejr, og to af hans tre grandrix-sejre i 2012 skyldtes til dels vådt underlag. Han vandt i Malaysias monsunregn, og han grundlagde sin sejr i Tyskland i en våd kvalifikation. Vejrudsigten for Sao Paulo lover 70 procents chance for regn, og det kan være med til sende VM-titlen over i Alonsos hænder.

4. Han får altid det optimale ud af situationen

Selvom 2012 har været en af de mest afvekslende sæsoner i mange år, og styrkeforholdet mellem topholdene er svunget frem og tilbage mange gange, har Ferrari aldrig haft feltets hurtigste bil. Når Alonso alligevel har holdt sig inde i VM-kampen, skyldes det hans uovertrufne evne til altid at få det bedste ud af situationen: Med sikker kørsel og taktisk overblik får han som regel Ferrarien i mål på en bedre placering, end den egentlig er berettiget til. Alonsos totale udnyttelse af Ferrarien har været en af sæsonens absolutte højdepunkter, og hvis han i Brasilien endnu en gang kan få det optimale ud af situationen, vinder han VM.

5. Massa er i topform

Teamkammeraterne kan komme til at spille en afgørende rolle i VM-finalen. Hos Red Bull har Mark Webber ofte været i stand til at tage point fra Alonso, men australieren har i hvert fald indtil for nylig ofte insisteret på at køre sin egen chance. Ferraris andenkører Felipe Massa har haft en skuffende 2012-sæson. Men for at par måneder siden - da han skulle have fornyet sin kontrakt - begyndte brasilianeren igen at give gas, og i sidste uge i USA var han faktisk hurtigere end Alonso. Hjemmebanen taler også til Massas fordel, og han ligner derfor en reel trussel for Vettel. Og samtidig er Massa uhyre loyal over for Alonso og vil ofre selv en hjemmesejr på Ferraris alter, hvis det kan hjælpe spanierens titelchancer. I 2007 gav Massa i Interlagos plads for sin daværende Ferrari-makker Kimi Rakkonen for at finnen kunne blive verdensmester. Massas loyalitet blev understreget i Austin i sidste uge, hvor han ofrede en lovende startplacering for at hjælpe Alonso.