Kevin Magnussens 2017-option med Renault udløb natten til fredag uden teamet indløste den. Magnussen satser med rette stadig på at fortsætte hos Renault, men udløbet af optionen er ikke desto mindre en åbenlys anledning til at se sig om efter alternativer.

Renault er stadig en realistisk ’plan A’, men belært af 2014-sæsonens dårlige management, er det på tide at kigge seriøst på ’plan B’.

Efter at have snuset rundt i paddocken her i Sepang, hvor Magnussen og co. varmer op til søndagens malaysiske grandprix, er her min up-to-date vurdering af Kevin Magnussens Formel 1-muligheder i 2017.

RENAULT

Helt klart den bedste mulighed. Genopbygningsfasen er godt i gang, og det værste er overstået. I 2017 vil Renault efter alt at dømme tage et markant skridt op ad resultatlisterne, og udsigterne for 2018-20 er endnu bedre. Her vil Renault kæmpe med om både grandprix-sejre og VM-titler. Og selv om i hvert fald dele af Renault-ledelsen har virket underligt lunkne omkring Magnussen, har han rimelige chancer for at fortsætte.

Tiendepladsen i Singapore var endnu et bevis på, at han som regel får det optimale ud af Renault-raceren, og samtidig satte han endnu en gang teamkammerat Jolyon Palmer på plads. Men teorien om at Renault er ved at løbe for alternativer, holder ikke længere. Hvor det for bare en uge siden så ud til at Sergio Perez, Nico Hülkenberg, Valtteri Bottas og Carlos Sainz Jr blev i deres nuværende teams, er situationen nu ændret. En større rokade kan være igang, og den kan påvirke Magnussens chancer for at blive hos Renault negativt.

Kevin Magnussen har længe været det oplagte valgt for Renault, men alligevel tøver man. Det er bekymrende, for det antyder, at der foregår ting bag kulisserne, der ikke nødvendigvis er præget af hverken fornuft eller logik

SAUBER

Ligner lige nu det bedste bud på en fornuftig plan B. Teamet er overtaget af nye ejere, og de akutte økonomiske problemer er overstået. Alligevel skal Saubers 2017-kørere bidrage til en del af budgettet – og beløbet er betydeligt større end det sponsorat, Jack&Jones i år har med Renault. Marcus Ericsson synes sikker på at fortsætte i den ene Sauber, og et dansk-svensk lineup burde øge sponsor-potentialet i Skandinavien.

MANOR

Også her skal der mange penge med. Teamet har gjort markante fremskridt i år, og der har endda været planer om at gøre det til et Mercedes ’andethold’ a la den rolle, Toro Rosso indtager i forhold til Red Bull. Manor får en betydeligt større andel af TV-indtægterne i 2017, og kan derfor fortsætte fremgangen. Manor ville allerede have Magnussen op til denne sæson, så danskeren kender teamet.

HAAS

Der var tætte forbindelser mellem Magnussen og Haas op til 2016. Det amerikanske team har etableret sig flot i feltet, men lige nu virker Magnussen og Haas langt fra hinanden.

WILLIAMS

Unge Lance Stroll er udset til at overtage Felipe Massas sæde. Grunden til at det ikke er offentliggjort endnu er, at snart 18-årige Stroll endnu ikke har sikret sig den nødvendige superlicens til Formel 1. Valtteri Bottas har længe planlagt at fortsætte hos Williams, men finnen antydede torsdag i Sepang, at han måske ikke bliver hos Williams. Han kan være på vej til Renault, men det giver næppe en åbning for Magnussen.

Hvis Williams ’sælger’ Bottas (han har en 2017-kontrakt med teamet) er det fordi man er i pengenød, og så skal hans afløser have rigtig mange penge med. Og der er også en potentiel sponsorkonflikt: Williams har de seneste år haft det engelske tøjmærke Hackett som en af deres primære sponsorer – de vil måske blokere for et Jack&Jones-sponsorat (som Hugo Boss gjorde det hos McLaren i 2014).