Der er opstået en mudret situation omkring den sidste måned af Kevin Magnussens Renault-kontrakt. Aftalen løber til 31/12, men det var ventet, at det franske team ville fritstille ham allerede nu – dét var i hvert fald hvad teamchef Cyril Abiteboul antydede overfor mig i Abu Dhabi i sidste uge.

»Jeg kan ikke forestille mig, at vi blokerer ham,« var beskeden fra franskmanden.

Haas-chef Guenther Steiner er ivrig efter at komme i gang med samarbejdet med Kevin Magnussen. Han vil have danskeren med på en større velkomst-turné til teamets faciliteter i England, Italien og USA, og der var planer om, at Magnussen skulle ’køre’ en af Haas-bilerne i Ferraris simulator i Maranello allerede i sidste uge.

Dén seance blev dog ikke til noget, og nu lyder beskeden fra Renault:

»Vi diskuterer ikke kontraktmæssige forpligtelser,« eller med andre ord; Magnussen bliver ikke uden videre ’løsladt før tid'.

At Abiteboul antydede, at Magnussen ville blive fritstillet, og at Renault så alligevel blokerer ham, understreger endnu en gang, at ledelsen i det franske team har visse problemer med kommunikationen.

Hos Haas siger man:

»Det er vores opfattelse, at vi på grund af hans Renault-kontrakt ikke kan bruge Kevin før 1. januar.«

Det er helt normalt, at F1-kontrakter løber til årsskiftet. Det er også helt normalt, at kørere bliver fritstillet, når de har kørt sæsonens sidste løb.

For det gamle team har jo reelt ikke noget at bruge dem til. Kevin Magnussen kommer i de følgende uger ikke i nærheden af Renaults 2017-model – han kører næste år for en af teamets hårdeste konkurrenter, så selvfølgelig holder Renault ham langt væk fra deres 2017-teknik. Og vil Renault bruge Kevin Magnussen til PR-events i december, når man har 2017-kører Jolyon Palmer stand-by og Nico Hülkenberg klar i kulissen? Nej vel?

Tilbage i 1995 vandt Michael Schumacher VM for Benettton – faktisk præcis det team med hovedkvarter i Enstone, der i dag hedder Renault. Som regerende verdensmester var der masser af PR-muligheder i 'Schumi' i perioden fra hans sidste løb for Benetton 12. november til kontraktens udløb 31. december. Alligevel tillod Benetton Schumacher at gennemføre den første Ferrari-test allerede ugen efter finalen i Australien. Det skete efter aftale mellem Benetton og Ferrari i neutral, hvid køredragt, og både inden og efter testen arbejdede Schumacher i november og december tæt sammen med sine nye italienske ingeniører i Maranello.

At man dengang kunne fritstille en regerende verdensmester, mens man i dag blokerer Magnussen, der sluttede på 16.-plads i VM, er ikke logisk.

Jeg kan kun få øje på to grunde til, at Renault blokerer Magnussen: De kan enten opfatte Haas som en seriøs konkurrent i 2017, som man vil hæmme så meget som muligt. Eller også forhandler man bag kulisserne med Magnussen og hans bagland – inklusiv 2016 Renault-sponsor Jack&Jones – om en ’løsladelsessum’.

Men ingen af de to grunde er fair. Kevin Magnussen knoklede for Renault gennem hele den svære 2016-sæson – og blev alligevel ikke behandlet særligt pænt. Og nu bliver han så behandlet decideret dårligt.