På tærsklen til årets fjerde grandprix er det tid til at drage de første konklusioner om Haas-teamet og dets 2017-model, VF-17.

VF-17 har indtil nu vist sig overraskende konkurrencedygtig.

Romain Grosjean lå til en top seksplacering, da han udgik af sæsonpremieren i Australien, Kevin Magnussen scorede teamets første 2017-point med en ottendeplads i Kina, og Grosjean blev nummer otte i Bahrain for 14 dage siden.

HUSK! Du kan følge fredagens Formel 1-træninger fra Sochi live her på BT.dk. Det sker kl. 10 og kl. 14.

Hvis man ser nøgternt på det, over-præsterer Haas voldsomt i disse uger - der er ingen logik i, at feltets mindste team ligger foran fabriksholdene Renault og McLaren-Honda, der har fire-fem gange flere medarbejdere.

Men det gør Haas, fordi VF-17 er en rigtig god bil, og Ferrari med sin 2017-motor har lukket en betydelig del af hullet op til Mercedes.

Haas-raceren har indtil nu været konkurrencedygtig på fire meget forskellige baner og under meget forskellige klimatiske forhold. Og jeg ser ingen grund til, at K-Mag og Grosjean ikke også vil klare sig godt her i Sochi. Det er dagsformen, der afgør placeringerne i det brede midterfelt, og derfor er der ingen garanti for nye VM-point, men der er på den anden side heller ikke noget, der antyder, at Haas' VF-17 er så svingende, som Magnussens Renault R. E. 16 var sidste år.

Den frustrerende Renault fandt sit eneste sweet-spot i Sochi, hvor Magnussen med en syvendeplads scorede teamets suverænt bedste resultat. Det kom efter en 17. plads under kvalifikation, og blev efterfulgt af en 15. plads i Spanien 14 dage senere. Haas VF-17 er langt mere forudsigelig, og selvom midterfeltet er rykket tættere sammen, kører Magnussen nu om VM-point i hvert eneste løb.

Men der er ikke kun godt nyt fra Haas-pitten. Haas VF-17 har indtil nu også været foruroligende upålidelig, og bortset fra fiaskoprægede McLaren-Honda er Haas det team, der indtil nu er udgået flest gange med tekniske problemer.

Kevin Magnussen får nye bremser til fredagens træning,.
Kevin Magnussen får nye bremser til fredagens træning,. Foto: WILLIAM WEST
Vis mere

Men som Günther Steiner allerede i Australien fortalte mig: »Det er svært at gøre en pålidelig bil hurtig - det er nemmere at gøre en hurtig bil pålidelig.«

Og så er der bremserne. Romain Grosjean har aldrig været tilfreds med de italienske Brembo-bremser, Haas-raceren blev født med i 2016, og han fik gennemtrumfet, at man afprøvede bremser fra franske Carbone Industrie under træningen i Brasilien sidste år og under testen i Bahrain i sidste uge.

Magnussen har ikke haft tilsvarende problemer, men er alligevel tilfreds med, at man nu starter træningen her i Rusland med Carbone Industerie-bremser.

Man er altså efter alt at dømme ved at komme til bunds i bremseproblemerne, men det har kostet resurser og tid, der kunne været brugt bedre.

Alligevel er konklusionen klar: Haas VF-17 er grundlæggende en god bil, Ferrari leverer en konkurrencedygtig motor - og Kevin Magnussen prøver derfor for første gang i sin Formel 1-karriere at være på et team i fremgang.