KOMMENTAR

Kevin Magnussen leverede et flot, modent løb under svære omstændigheder i Baku. Han blev præmieret med syvendepladsen og seks VM-point og understregede dermed den positive udvikling, han er inde i. Men det ironiske er, at han ikke kørte markant bedre end i de seneste to løb i Monaco og Montreal – i Baku havde han bare de berømte små marginaler på sin side. Eller med andre ord: Heldet er vendt til hans fordel.

Weekenden i Aserbajdsjan gav også startskuddet til den kommende ’silly season’, hvor sæderne i Formel 1-feltet 2018 skal fordeles.

Det bliver en spændende ’silly season’, men set med danske øjne heldigvis ikke helt så nervepirrende som i de seneste år. I både 2014, 15 og 16 var der i månedsvis usikkerhed om Kevin Magnussens Formel 1-fremtid, men i år ser alt ud til at være på plads. Hans Haas-kontrakt omfatter også 2018, og selv om alt som bekendt kan ske i Formel 1, så fortalte Magnussen mig i Baku, at han føler sig sikker på sin plads. Og der er heller ikke grund til andet.

Kevin Magnussen kører bedre end nogensinde, han er endnu ikke toppet i sin udvikling som Formel 1-kører, og han er uhyre vellidt i teamet. Det vil være imod al logik, hvis han ikke kører for Haas i 2018.

Det er mere usikkert, hvem der skal være hans teamkammerat. Romain Grosjean bar Haas gennem debutsæsonen 2016, hvor han scorede alle teamets VM-point og nærmest udraderede Esteban Gutierrez i den anden side af pit-garagen. Men der var nogle i teamet, der mente, at franskmanden måske brillerede på et lidt for tyndt grundlag, og dét var måske den primære grund til, at man hyrede Kevin Magnussen: Man ville have en kører, der kunne sætte Grosjean under pres. Og det har Magnussen gjort i en sådan grad, at Grosjean virker mere og mere frustreret.

Magnussen har endnu ikke franskmandens erfaring, men weekend efter weekend sætter han nye kilometer ind på erfarings-kontoen. Og weekend efter weekend sætter han Grosjean under stadig større pres. Det er ikke nogen rar situation for Grosjean. Nu har han en teamkammerat, der er syv år yngre, der er billigere i løn, der er foran ham i den samlede VM-stilling, og som er hurtigere. For det er Magnussen i øjeblikket – hurtigere end Grosjean.

Jeg ved godt, at der ’kun’ står 4-4 i kvalifikations-duellen, men uden de ’trafikale’ problemer i Monaco og/eller Canada havde Magnussen været foran. Og i løbene har danskeren i syv af otte tilfælde sat en hurtigere omgang end franskmanden.

Han er en sammensat natur, den gode Grosjean. Uanset hvor meget han bander og svovler over pit-radioen ude på banen, så er han altid smilende og rolig, når han har parkeret bilen og har fået hjelmen af. Men det er alligevel tydeligt, at han er frustreret over sin situation, og han indrømmer nu åbenlyst, at han skal forbedre sig.

Franskmanden har kørt Formel 1 i syv år, og han har endnu ikke vundet et grandprix. Han ved, at han ikke kommer til at vinde hos Haas – og nu er han så også under internt pres i teamet. Det er alt sammen baggrunden for, at han her i Baku bragte sig selv i spil i ’silly season’ 2018.

Han har sigtet indstillet på Kimi Räikkönens Ferrari-sæde, men den finske veteran viste i Baku, at han stadig kan give gas. Og hvis Ferrari endelig vil udskifte Räikkönen – hvorfor så ikke kigge på en kører, der er både yngre og hurtigere?

Nej, jeg tror ikke, Magnussen er kandidat til et Ferrari-sæde. Men når Grosjean antyder, at han er en oplagt afløser for Räikkönen, vil jeg bare gøre opmærksom på, at der er bedre alternativer…