Spaniens Grand Prix i weekenden kan blive afgørende for hele resten af Kevin Magnussens 2017-sæson. Selve resultatet er ikke så vigtigt – det er hvordan Haas-raceren ligger i det nye styrkeforhold, der afsløres i Barcelona, som giver et fingerpeg om Magnussens muligheder.

Indtil nu har Haas VF17 med den nye, forbedrede Ferrari-motor vist sig overraskende konkurrencedygtig. Bilen lå pænt i midterfeltet allerede under vintertestene, og i årets fire første løb har Magnussen og hans teamkammerat, franske Romain Grosjean, scoret hver en ottendeplads. De har begge vist potentiale til betydeligt flere VM-point, men er på skift blevet stoppet af dumme uheld og tekniske problemer.

I de fire første løb var midterfeltet – bestående af alle team på nær topholdene Mercedes, Ferrari og Red Bull og bundproppen Sauber – uhyre tæt. Så tæt, at Haas inden for en måned oplevede både at føre midterfeltet (Australien) og ligge i bunden af det (Rusland).

Men nu rystes posen. Indtil nu har alle team stort set kørt med de biler, der blev præsenteret ved vintertestene. Nu begynder det udviklingskapløb, der vil afgøre slutplaceringerne i Formel 1-VM 2017. En F1-designer har fortalt mig, at op til 75 procent af de dele, der sidder på en bil i premiereløbet, vil være redesignet til finalen bare otte måneder senere. Så vild er den tekniske oprustning i verdens hurtigste og dyreste sport.

I år bliver det måske vildere end nogensinde. Normalt ændres reglementet kun i detaljer fra sæson til sæson, og derfor er udviklingspotentialet relativt hurtigt udtømt. Men i år, med de helt nye 2017-biler på markant bredere dæk, er der fortsat enorme muligheder for forbedring.

Formel 1-bilerne har ikke været hjemme på fabrikken, siden de blev sendt til premiereløbet i Australien midt i februar. Men her ved Europa-premieren i Spanien kommer alle med årets første, store opdateringer.

Oppe foran satser Red Bull med et omfattende redesign på at lukke hullet op til Mercedes og Ferrari, og i det tætte midterfelt kan der blive rykket markant rundt på placeringerne.

Jeg er spændt på, hvad Haas har med til Barcelona. Som udgangspunkt er VF17 en sund bil, men der er altid plads til forbedringer. På motor-området er det suverænt Ferrari der bestemmer, hvornår Haas får adgang til ny og bedre teknik, men selve bilen skal gøres hurtigere, hvis Haas vil forsvare sin position i midterfeltet. Her har alle konkurrenterne betydeligt større ressourcer end Haas – McLaren og Renault har for eksempel fire-fem gange flere medarbejdere end Magnussens team.

Jeg håber naturligvis, at Haas kan fortsætte de gode takter. At teamet også i resten af sæsonen vil kunne udfordre de langt større konkurrenter. Men sporene fra 2016 skræmmer: Her kom Haas også rigtig godt fra start, men med teamets begrænsede ressourcer stagnerede udviklingen og dermed resultaterne.

I 2016 scorede Haas i alt 29 VM-point – de 22 kom i sæsonens fire første løb. Og i hele anden sæsonhalvdel blev det kun til ét sølle point.

Denne weekend vil give de første indikationer om 2017 bliver en lignende sæson – om Haas allerede HAR scoret årets bedste resultater. Eller om man kan overpræstere endnu mere, og etablere sig i toppen af midterfeltet.