Efter 21 løb i fem verdensdele er BTs Formel 1-korrespondent Peter Nygaard klar med sit personlige tilbageblik på 2016-sæsonen.

ÅRETS KØRER

Nico Rosberg. Han var næsten lige så hurtig som Mercedes-makker Lewis Hamilton, men langt mere seriøs og velforberedt. Han er en værdig verdensmester, og jeg forstår godt, han stopper nu: Hamilton ville blive en endnu mere uudholde0lig teamkammerat i 2017.

ÅRETS PARODI

Det nye kvalifikations-system.... der blev opgivet efter et par løb.

ÅRETS SKUFFELSE

(TEAM) Renault. Det gav mening at starte tidligt på 2017-programmet, men beslutningen efterlod Kevin Magnussen og Jolyon Palmer i en håbløs situation.

ÅRETS TYVERI

Da Daniel Ricciardo kom i pit i Monaco, og hans Red Bull-mekanikere ikke var klar. Det kastede sejren i armene på Lewis Hamilton.

ÅRETS BIL

Red Bull. Fordi bilen kunne vinde løb med førstegenerationsmotoren fra Renault.

ÅRETS CRASH

Tæt opløb, men Fernando Alonsos saltomortale i Melbourne vinder med en vragdel foran Kevin Magnussens Eau Rouge-crash i Belgien.

ÅRETS COMEBACK

Kimi Räikkonen. Jeg ved ikke, hvor det kom fra, og Sebastian Vettels formnedgang har spillet en rolle. Men hvem skulle have troet, at gamle Kimi pludselig udviklede sig til bedste Ferrarikører?.

ÅRETS DÅRLIGSTE BIL

Renault. Kevin Magnussen var mere diplomatisk, men når man stod ude på banen og så alle biler i samme sving omgang efter omgang, var der ingen tvivl.

Ingen skulle kæmpe så meget med deres biler som Kevin Magnussen og Jolyon Palmer. At Red Bull kunne vinde løb med samme motor understreger, hvor ringe Renault-chassiset var.

ÅRETS CITAT

»Jeg tager et løb ad gangen«. Sagt af Nico Rosberg - når som helst, hvor som helst.

ÅRETS RESERVE Esteban Ocon

Han imponerede i sine fredags-indsatser for Renault og fik midt på sæsonen et fast sæde hos Manor. I 2017 kører han for Force India, der sluttede på fjerdepladsen i konstruktør-VM 2016. Så hurtigt kan det gøres.

ÅRETS SKÅL

Da Daniel Ricciardo fejrede sin sejr i Malaysia ved at drikke champagne af sin sure køresko.

ÅRETS MOTOR

Mercedes. Tyskerne har stadig den bedste motor i feltet. Men de er begyndt at komme under pres. Det er de sporadiske motor-sammenbrud et bevis på.

ÅRETS OVERHALING

Kevin Magnussen mod Daniel Ricciardo i Rusland. Okay, dækkene spillede en rolle, men det var alligevel vildt, at K-Mag i feltets dårligste bil kunne komme forbi i Ricciardo i feltets bedste bil. Specielt fordi Renault og Red Bull havde samme motor.

ÅRETS HANDEL

Da den amerikanske mediekoncern Libertykøbte de kommercielle rettigheder til F1 fra kapitalfonden CVC. Godt nyt for alle: CVC malkede Formel 1 - Liberty vil investere i sporten.

ÅRETS ROOKIE

Jolyon Palmer. Han var voldsomt undervurderet, men i anden halvdel af sæsonen blev englænderen en reel udfordrer for Kevin Magnussen i den interne Renault-duel.

ÅRETS SOLO-PRÆSTATION

Max Verstappen i Brasiliens regnvejrs-Grand Prix. Det lod til tider som om, unge Verstappen var den eneste i feltet, der havde regnvejrsdæk på sin bil.

ÅRETS DUMHED

Da Lewis Hamilton efter at være udgået i Malaysia antydede, at Mercedes-teamet saboterede ham.

ÅRETS SKUFFELSE (KØRERE)

Sebastian Vettel. Jeg kan godt forstå, han er frustreret over Ferrari-teamet. Men i stedet for at brokke sig over snart sagt alle andre kørere i feltet, burde han bide tænderne sammen og knokle løs. Hans hyre lægger op til hårdt arbejde.


Fakta: TAL FRA FORMEL 1-SÆSONEN 2016

KØRERE: Flest point: Nico Rosberg (verdensmester), 385 Flest sejre: Lewis Hamilton, 10 Flest pole position: Lewis Hamilton, 12 Flest hurtigste omgange i løb: Nico Rosberg, 6 Flest omgange i føring: Lewis Hamilton, 566 Flest overhalings-manøvrer i alt (løb): Max Verstappen, 78 Flest overhalinger/ løb: Lewis Hamilton i Kina, 18 Kører overhalet færrest gange: Sebastian Vettel, 1 gang Flest overhalinger i startfasen i alt: Fernando Alonso, 41

TEAM: Flest point: Mercedes (verdensmester), 765 Flest sejre: Mercedes, 19 Flest pole position: Mercedes, 20 Flest hurtigste omgange i løb: Mercedes, 9 Flest omgange i føring: Mercedes, 1055 Flest overhalinger ialt (løb): Red Bull, 136 LØB Løb mest flest overhalinger (tørvejr): Kina, 128 Løb mest flest overhalinger (regnvejr): Brasilien, 64 Løb med færrest overhalinger: Ungarn, 10 Løb med flest pit-stop: Kina, 66 Løb med færrest pit-stop: Rusland, 26 Højeste topfart: 372,5 km/ t (Valtteri Bottas i Mexico) Hurtigste grandprix: Italien, 237.558 km/ t Længste grandprix (tid): Brasilien (3t01m01.335s) Korteste grandprix (tid): Italien (1t. 17m. 28.089s).