Kevin Magnussen har siden offentliggørelsen af sit farvel til Renault pludselig haft mindre fart I den gule racer end hans team-konkurrent, Jolyon Palmer, som ellers har fået baghjul af danskeren det meste af sæsonen.

Men det er den en forklaring på, fortalte BTs Formel 1-ekspert, Peter Nygaard, da han søndag chattede med læserne forud for søndagens sæsonfinale i Abu Dhabi.

»Palmer har fået mere erfaring og er blevet markant bedre i anden halvdel af sæsonen. Men den primære grund er i mine øjne, at Renault nu satser entydigt på Palmer (der jo bliver i teamet). Det handler om at det er ham der får den bedste bil / de nye(ste) dele osv,« fortalte Peter Nygaard og fortsatte:

»Jeg har sagt det før og vil gerne gentage det: Renault saboterer IKKE K-Mag. Men de giver helt forståeligt Palmer de bedste muligheder nu hvor han bliver i teamet og Kevin er på vej til Haas.«

Og Peter Nygaard mener ikke, at Kevin har smækket med dørene i de to ’farvel’er’ til Renault og McLaren.

»Han er sammen med sit bagland meget obs på at komme væk fra Renault på en god måde - han ved, at F1 er en lille verden, og at man derfor ikke skal brænde broer. Der er heller ikke smækket døre i hos McLaren - særligt ikke nu da Ron Dennis er sendt på havearbejde,« siger Peter Nygaard, der ikke udelukker et Renault- eller McLaren-comeback til danskeren.

»Ja! Når Alonso kan komme tilbage til McLaren kan alt ske...«

Formel 1-eksperten tror dog, at Kevin Magnussen på sigt har valgt rigtigt ved at skifte til det amerikanske Haas-team.

»Som kortene er falder hos Renault, synes jeg, Kevin har valgt rigtigt: Nu får han for første gang lidt ro på sin F1-karriere. Og det vil være lige så flot at slå Grosjean hos Haas som at slå Hulken hos Renault. Jeg ser skiftet til Haas som 'et skridt tilbage for senere at tage to frem.«

Og så åbner måske Haas-aftalen for nogle meget spændende fremtidsudsigter for Magnussen:

»Hvis vi lige nu skal drømme om et topteam til K-Mag, er Ferrari nok det bedste bud: De får via deres motor-aftale med Haas indblik i hans kørsel i 2017 og er samtidig det team, hvor der er størst sandsynlighed for ledige pladser inden for de næste år.«

Og så spår BTs Formel 1-ekspert i øvrigt en svær sidstetur i Renault-raceren for Kevin Magnussen.

»Det bliver svært, for der er næppe nogen jokere - i form af vejr eller alternativ dækstrategi - at spille ud fra hans 18. startposition.«

Læs hele chatten med Peter Nygaard herunder: