KEVIN MAGNUSSENS FORMEL 1-karriere fortsætter sine utallige op og nedture. Efter den flotte ottendeplads i Shanghai for otte dage siden, udgik han tidligt i Bahrain på grund af tekniske problemer. Da jeg efter løbet spurgte ham, om det havde været en weekend til glemmebogen, svarede han: »Hvad synes du selv?«

Han startede Bahrains Grand Prix fra sidste startrække efter endnu en problematisk kvalifikation.

Men hvor han i Australien delvist selv var skyld i balladen, blev han i Bahrain offer for noget så banalt som sort uheld: På sin afgørende kvalifikationsrunde blev han stoppet af gule advarselsflag (fordi Carlos Sainz Jr var gået i stå på banen).

Alligevel blev både Magnussen og Haas-teamet efterfølgende kritiseret af først og fremmest danske fans. Fra sofaen i Danmark var det åbenbart nemt at lægge strategien for Haas-pitten i Bahrain, og kritikken fokuserede på, at Magnussen kom for sent på banen til sin afgørende omgang.

Kevin Magnussen fik en kort oplevelse på banen i Bahrain.
Kevin Magnussen fik en kort oplevelse på banen i Bahrain. Foto: Grand Prix Photo
Vis mere

EFTER KVALIFIKATIONEN FORKLAREDE både Magnussen og teamchef Guenther Steiner mig om deres strategi, og den giver god mening.

En Formel 1-bane bliver generelt hurtigere og hurtigere i løbet af en grandprix-weekend. Dæk-afsmitning øger gradvist vejgrebet, og alene derfor, er det en fordel at forsøge at sætte sine bedste omgangstider så sent som muligt.

Og i Bahrain er det endnu vigtigere, for kvalifikationen afvikles kort efter solnedgang, hvor de faldende temperaturer minut for minut gør banen hurtigere.

I et tæt midterfelt er det tiendedele, der afgør startplaceringerne. Derfor er det vigtigt, at være på banen på det optimale tidspunkt, og det var Magnussen i lørdags - indtil Carlos Sainz parkerede sin Toro Rosso.

Det er den slags, man ikke kan gardere sig imod. Alle i paddocken var enige om, at Kevin Magnussen bare var uheldig. Og Carlos Sainz Snr var efter kvalifikationen henne i Haas-hovedkvarteret og undskylde - han var ligesom mange andre (inklusiv Kevin Magnussen selv og Guenther Steiner) ikke i tvivl om, at de gule flag kostede danskeren en startplacering langt højere oppe på gridden.

Så hverken Kevin Magnussen eller Haas-teamet skal beskyldes for manglede professionalisme. De gjorde det rigtige - men sort uheld kan man ikke gardere sig imod.

FORMEL 1-FELTET BLIVER i Bahrain til årets første in-season test. Hos Haas-teamet skal Romain Grosjean køre tirsdag og Magnussen onsdag.

Testprogrammet understreger, at Haas er et af feltets mindste team. Og at de kan få svært i den tekniske oprustning, der kommer til at præge Formel 1 i 2017. De store team er allerede klar med markante up-dates, men hos Haas koncentrerer man sig om at forfine det hidtidige set-up.

Først til Europa-premieren i Spanien er Magnussens team klar med årets første store update.

Én markant nyhed har man dog med til Bahrain-testen: Grosjean og måske også Magnussen skal afprøve bremser fra den franske producent Carbone Industrie.

DET TÆTTE SAMARBEJDE med Ferrari, og det faktum, at teamets biler bygges af Dallara, betød, at italienske Brembo var den oplagte bremse-leverandør til Haas ved debuten i 2016.

Men Romain Grosjean begyndte hurtigt at klage over Brembo-bremserne. Kevin Magnussen har ikke oplevet samme problemer, men medgiver, at Brembobremserne ikke fungerer optimalt, når de er kolde.

I alle tilfælde vil Haas nu forsøge at komme til bunds i problemerne. Og så er man klar til en weekend til huske-bogen i Rusland om 14 dage.