Selv om BTs Formel 1-ekspert Peter Nygaard ser Kevin Magnussens fremtid værende hos Haas, er der et par ting, der undrer ham i denne klumme.

Det var dejligt at høre teamejer Gene Haas i sidste uge bekræfte, at både Kevin Magnussen og Romain Grosjean fortsætter i teamet i næste sæson. Og skønt at opleve ’K-Mags’ åbenlyse glæde over at have den kommende sæson på plads allerede nu ved torsdagens officielle pressemøde på Hungaroring.

HOV! HUSK, AT DU KAN CHATTE MED PETER NYGAARD FREDAG KL. 17 HER PÅ BT.DK.

Men jeg forstår stadig ikke, hvordan Ferrari vil få sin kører-kabale til at gå op. Her i Ungarn kører Ferraris testkører, Antonio Giovinazzi, for anden grandprix-weekend i træk Magnussens bil i den indledende FP1-træning, og han lægger ikke skjul på, at det er Ferrari, der har skaffet ham fredags-tjansen. Da han steg ud af bilen i Silverstone for 14 dage siden, var der ikke noget med at takke Haas-teamet for at give ham chancen eller anerkende Magnussens gestus med at låne ham bilen.

»Jeg vil først og fremmest takke Ferrari for at have fået denne mulighed,« sagde italieneren.

Og samme dag som Gene Haas fortalte, at Magnussen og Grosjean fortsætter i 2018, udtalte Giovinazzi til engelske Autosport, at han forventer, at Ferrari sikrer ham et sæde i Formel 1-VM 2018. Men hvor skal det være? Og hvad med Ferraris anden-reserve, Formel 2-sensationen Charles Leclerc (der kørte fire FP1-træninger for Haas sidste år) – ham skal Ferrari måske også skaffe et Formel 1-sæde til i 2018?

Sauber aflyste i går sit planlagte motor-samarbejde med Honda. Hvis det schweiziske team fortsætter med Ferrari, kan italienerne måske råde over et af de to Sauber-sæder (det andet er reserveret til Marcus Ericsson). Men det får stadig ikke ligningen til at gå op. For hvis Ferrari (der ikke har tradition for at lade unge kørere a la Giovinazzi og Leclerc få chancen i deres egne biler) ikke finder et ledigt sæde hos Haas eller Sauber, må de skuffe et af deres unge talenter.

Hvis meldingen om Magnussens og Grosjeans 2018-kontrakter med Haas var helt forventet, var timingen overraskende. Det er meget tidligt at melde ud om sit 2018-lineup – ingen af de andre team har gjort det – og det minder lidt om det, der skete hos Force India sidste år. Her annoncerede teamejer Vijay Mallya i et interview i juli, at Sergio Perez og Nico Hülkenberg fortsatte i teamet i 2017. Sådan gik det som bekendt ikke – Hülkenberg underskrev en kontrakt med Renault, hvor han overtog Kevin Magnussens plads.

Med en ’silly season’, der endnu ikke rigtig er kommet i gang, og som kan blive rigtig hektisk, er intet omkring den kommende Formel 1-sæson 100 procent sikkert.

Misforstå mig ikke: Jeg er 99,9 procent sikker på, at Kevin Magnussen kører for Haas i næste sæson. Men som K-Mag selv fortalte mig i Baku, da vi for første gang snakkede om 2018-sæsonen: »Alt kan ske i Formel 1.«

Men som sagt: Jeg er overbevist om, at Magnussen fortsætter hos Haas. Jeg håber også, at det bliver sammen med Grosjean.

Selv om han er en brokkerøv, er franskmanden med sin erfaring og hurtighed noget nær den optimale teamkammerat og målestok for danskeren.

Og med Grosjean i den anden Haas-garage er det franskmanden, der er under pres fra en ung, fremadstræbende kører. Hvis Giovinazzi på et tidspunkt blev Magnussens teamkammerat, vil rollerne blive byttet om – så vil det pludselig være K-Mag, der er under pres.

Magnussen og Grosjean hos Haas i 2018? Jeg håber det. Jeg er som antydet ikke 100 procent sikker – men næsten!

Husk! Du kan følge weekendens Formel 1-løjer fra Ungarn live her på BT.dk. Det gælder både kvalifikation og grandprix lørdag og søndag. Og så er der som sædvanlig mulighed for at chatte med BTs Formel 1-korrespondent Peter Nygaard fredag og søndag.