Mercedes har indledt jagten på en afløser for Nico Rosberg. Verdensmesterens overraskende beslutning om at stoppe med omgående virkning har skabt en helt ny situation på kører-markedet, der kan få omfattende konsekvenser ned gennem rækkerne. Og måske endda gøre Kevin Magnussen til førstekører hos Haas!
Hovedparten af 2017-feltet har længe været på plads. Men verdensmesterens bil er så eftertragtet, at mange kørere alligevel har været i kontakt med Mercedes. Der er utvivlsomt mange advokater, der i disse dage nærstuderer kører-kontrakter med henblik på at finde en mulig ’udvej’ for allerede indgåede aftaler. Mercedes-chefer har antydet, at mere end halvdelen af det nuværende felt har henvendt sig for at forhøre sig om mulighederne for at overtage Rosbergs sæde. Men inden det stikker af: Nej – Kevin Magnussen har IKKE været i kontakt med Mercedes!
Fernando Alonso er én af de kørere, der har været nævnt som afløser for Rosberg. Men jeg tror ikke på, at McLaren vil frigive spanieren. Takket være Honda har man råd til at afvise selv de mest lukrative Mercedes-tilbud på Alonso. Og endnu vigtigere: Hvis spanieren skiftede til Mercedes, ville McLaren stå tilbage med Stoffel Vandoorne (med en samlet Formel 1-erfaring på ét grandprix!) som førstekører. Man har ganske vist stadig en ’konsulent-aftale’ med Jenson Button, men hvis man har fulgt englænderen de seneste måneder, er det tydeligt, at han ikke har lyst til at køre Formel 1 i 2017.
Valtteri Bottas er også nævnt som en oplagt Rosberg-afløser. Williams kører med Mercedes-motorer og er dermed åbne for ’afpresning’, men alligevel tror jeg ikke, de vil overlade Bottas til tyskerne. Med den 18-årige debutant Lance Stroll i den anden bil har Williams desperat behov for en erfaren førstekører, og derfor vil det være sportsligt selvmord, at lade Bottas gå til Mercedes.
Mercedes har to junior-kørere i baghånden. Esteban Ocon, der i år var udlånt til Renault som reservekører, er i teorien allerede på plads hos Force India. Med kun en halv sæsons løbserfaring fra Manor vil der være mange risici forbundet med at løfte Ocon op i Mercedes-teamet allerede nu. Det samme kan siges om Pascal Wehrlein, men han har trods alt kørt en fuld sæson for Manor. Fra diverse test (og en fortid i tyskernes DTM-team) kender Wehrlein også Mercedes-folkene bedre end Ocon, og derfor er han et godt bud på Rosbergs afløser.
Men selvom 22-årige Wehrlein repræsenterer fremtiden for Mercedes, indebærer han også en markant risiko. Han har ikke imponeret hos Manor, og det er værd at lægge mærke til, at Force India valgte Ocon, da de kunne vælge mellem de to Mercedes-juniorer. Og hvad sker der, hvis Lewis Hamilton om et år pludselig laver en ’Rosberg’ og også finder ud af, at han ikke gider mere? Så står Mercedes pludselig med Wehrlein som det faste holdepunkt, og den rolle er tyskeren næppe klar til at spille.
Derfor er der mange, der tror, at Mercedes vil finde en kører i ’mellemlaget’ – altså ikke en decideret superstar (de er for dyre at købe fri), men heller ikke en ung og uprøvet kører (det vil indebære for store risici). Altså en kører i Sergio Perez/Carlos Sainz Jr./Nico Hülkenberg-klassen. Mexicaneren og hans sponsorer er nok bundet for hårdt op på Force India, og Toro Rosso/Red Bull vil næppe slippe spanieren, men Hülkenberg kunne være en mulighed: Hvis Renault kunne købe ham fri af Force India-aftalen, kan Mercedes også købe ham fri af Renault. Med den behandling, Renault udsatte deres kørere for i efteråret, er der vist ingen, der vil have ondt af det franske team, hvis de pludselig skulle mangle en kører.
Og så er der Romain Grosjean. Franskmanden har angiveligt en klausul i sin Haas-kontrakt, der tillader ham at forlade amerikanerne, hvis han får et tilbud fra et topteam. Dét er Mercedes, og derfor er han sammen med Wehrlein mine bedste bud på Lewis Hamiltons 2017-teamkammerat.
Og hvis Grosjean smutter til Mercedes, er K-Mag pludselig førstekører hos Haas!
Mærkligere ting er sket i Formel 1…