KOMMENTAR

Da jeg blev fanget af Formel 1, blev der i runde tal dræbt et par kørere om året. Det var i 1970'erne, og en af datidens største stjerner, den tredobbelte verdensmester Jackie Stewart, har siden regnet ud, at oddsene for at overleve en F1-karriere i de år var 1:3.

Når oddsene på enkelte baner blev endnu dårligere, strejkede kørerne. Og så blev de ofte latterliggjort af datidens motorsportsjournalister, der mente, at F1-kørerne var ved at blive en flok tøsedrenge.

Det er nye tider. Nu er det nærmest omvendt. Nu er det mig, der altid har befundet mig på den sikre side af autoværnet, der skriver en klumme om sikkerhed, mens Kevin Magnussen og co. snakker om, at der gerne må være mere ’konsekvens’, når man begår en fejl. At man sagtens kunne have kørt i det regnvejr, der for 14 dage siden sendte safetycaren på banen flere gange under Brasiliens Grand Prix og to gange helt afbrød løbet.

Jeg har diskuteret det mange gange med Magnussen, for jeg finder hans indstilling fascinerende. Han er en tænksom, intelligent fyr, og når han siger, at man for hans skyld gerne må skrue op for ’konsekvenserne’ (læs: risikoen, red.), er det ikke for at provokere. Han mener det virkelig.

Samme indstilling havde de fleste andre kørere i Brasilien for 14 dage siden. ’Vi er de store drenge – vi kan godt selv afpasse hastigheden efter forholdene’ var den generelle kommentar til de mange safetycar-perioder. Og tag ikke fejl: De afkørselsarealer, der med en størrelse som Bilkas parkeringsplads er dukket op på mange baner, er ikke populære.

»Så kan du jo lave fejl, uden det koster,« nærmest fnyser Magnussen, når vi taler om det.

Så dér står sporten i dag. Kørerne bruger måske andre ord (’konsekvens’ bliver ofte brugt), men det, de siger, er, at Formel 1 gerne må indebære mere risiko.

Og bilsportsforbundet FIA, der er ansvarlig for sikkerheden, og Bernie Ecclestone, der repræsenterer de kommercielle interesser, lytter. FIA's nye 2017-reglement betyder, at omgangstiderne vil falde drastisk. Og Ecclestone, der elsker at provokere, snakker om, at det måske var en ide med mure i stedet for afkørselsarealer.

Nicki Thiim, der sidste weekend scorede et af dansk motorsports største resultater nogensinde, da han sammen med Marco Sørensen blev verdensmester i GT-racing, så løbet i Brasilien i TV. Han kom efterfølgende med en skarp kommentar på Facebook:

»Når jeg ser F1, skammer jeg mig over sporten. Absolut pinligt. Ingen nosser! Og lad være at fortælle mig om sikkerhed. Vi ved, hvad vi har med at gøre. Vi BEHØVER det rush, det giver at lege med døden.«

En markant udmelding. Specielt fra en kører, der kom ind i det danske Aston Martin-team, efter landsmanden Allan Simonsen blev dræbt under 24-timersløbet i Le Mans i 2013.

Jeg ved ikke, om moderne racerkørere mangler fantasi, om de bare ikke har sat sig ind i sportens blodige historie, eller om de tror, de lever evigt. Men jeg ved, at hastigheder omkring 300 km/t stadig er forbundet med livsfare.