KOMMENTAR

Kevin Magnussen skal i weekenden jagte nye VM-point i det østrigske grandprix på Red Bull Ring i Spielberg. Og samtidigt skal han understrege sin nyvundne position som Haas-teamets hurtigste mand. Han er nu foran teamkammerat Romain Grosjean på VM-point, han er foran med hensyn til hurtigste omgang i løbene, og der står uafgjort i den interne kvalifikationsduel med franskmanden.

Hvis han bliver forskånet for uheld, tror jeg, Magnussen har gode chancer for VM-point på Red Bull Ring. Han befinder sig godt på den korte bane i Steiermark....


KOMMENTAR

Kevin Magnussen skal i weekenden jagte nye VM-point i det østrigske grandprix på Red Bull Ring i Spielberg. Og samtidigt skal han understrege sin nyvundne position som Haas-teamets hurtigste mand. Han er nu foran teamkammerat Romain Grosjean på VM-point, han er foran med hensyn til hurtigste omgang i løbene, og der står uafgjort i den interne kvalifikationsduel med franskmanden.

Hvis han bliver forskånet for uheld, tror jeg, Magnussen har gode chancer for VM-point på Red Bull Ring. Han befinder sig godt på den korte bane i Steiermark (”den minder mig om en gokart-bane – men med gode muligheder for at overhale”), og i 2014 havde han med en syvendeplads en af sæsonens bedste weekender i Østrig. Sidste år snusede han også til VM-point i Spielberg, indtil en tidsstraf sendte ham ned på en skuffende 14.-plads.

Red Bull Ring (se banen nederst i artiklen) er med 4,3 kilometer en af de korteste baner i VM-kalenderen, men også den næsthurtigste. Kun den deciderede highspeed-bane i Monza har en højere gennemsnitshastighed, og 66 procent af en omgang tilbringes med speederen helt i bund. Det betyder – sammen med de ganske betydelige niveauforskelle – at Magnussen og Grosjean skulle have en lille fordel i den hårde kamp i midterfeltet: De vil ikke kunne konkurrere med Williams og Force India, der begge kører med den bomstærke Mercedes-motor, men de bør med deres Ferrari-hestekræfter kunne lægge afstand til Renault og Toro Rosso (med Renault-motorer) og McLaren (Honda).

Så er der de efterhånden famøse Haas-bremser. De hurtige langsider på Red Bull Ring ender ofte i skarpe sving med tilhørende hårde nedbremsninger. Det gør banen til en af de hårdeste for bremserne, og det anslås, at de er aktiveret på 19 procent af en omgang.

Det lyder alt sammen som dårligt nyt for Grosjean. Hans frustrationer over Haas´ Brembo-bremser nåede nye højder ved det seneste grandprix i Aserbajdsjan for 14 dage siden. Han var så indebrændt, at han slet ikke ville udtale sig efter løbet, og jeg forstår ham på sin vis godt. Det er ikke fedt for en racerkører, at den bil, man selv oplever som ’livsfarlig’ og ’umulig’, bliver nummer syv med teamkammeraten bag rattet.

Men det var det, der skete i Baku. Magnussen blev nummer syv og Grosjean nummer sidst. Den bund-loyale Haas-chef Guenther Steiner er god til at finde på undskyldninger for den temperamentsfulde franskmand, og han forsøger nu med en forklaring om at Kevin Magnussens kørestil passer bedre til Haas-bremserne.

Det er måske også rigtigt, men det efterlader så spørgsmålet om, hvorfor en erfaren kører som Grosjean i sin syvende Formel 1-sæson ikke kan justere sin kørestil? Når Magnussen i den anden side af Haas-garagen ikke har samme problemer? Og når Grosjean har adgang til alle data fra Magnussens bil?

Romain Grosjean skal hurtigst muligt have vendt udviklingen i forhold til Magnussen, og det kan gå begge veje for franskmanden på Red Bull Ring. Hvis han kan tilpasse sig Brembo-bremserne, vil han igen være en knivskarp konkurrent for danskeren. Men hvis han omvendt oplever samme frustrationer som i Baku, kan han få svært ved at stoppe den nedadgående spiral, der har præget ham de seneste måneder.

Og så vil Kevin Magnussen mere og mere fremstå som Haas´ reelle førstekører.