KOMMENTAR

Når jeg kommer ned til Haas-teamet i paddocken, møder jeg som regel allerførst teamchef Günther Steiner. Han stopper altid op, og vi får en hyggelig snak.

Med en humoristisk mand som Steiner bliver det altid en blanding af alvor og sjov - eksempelvis lige fra VF17-racerens chancer i weekenden til dét, vi kalder Kevin Magnussens ophold på 'Steiner-skolen'.

Han er en guttermand, Günther Steiner - en mand af den gamle racerskole. Han er i gamet for at score resultater og går ikke op i personlig prestige, rigdom eller lignende.

HUSK AT DU KAN STILLE DINE FORMEL 1-SPØRGSMÅL TIL PETER NYGAARD I DAG KL. 12:00 PÅ BT.DK!

Det var noget anderledes med Magnussens tidligere F1- chefer. Jeg har kendt McLaren-chef Ron Dennis, siden Jan Magnussen var med i hans team i midten af 1990erne.

Igennem årene har jeg interviewet ham mange gange, og vores veje i F1-paddocken er i det hele taget krydset så ofte, at jeg finder det naturligt at hilse, når vi mødes. Der kommer bare sjældent nogen reaktion. Den eneste gang, han virkede glad for at se mig, var til hans pressebriefing op til sæsonfinalen i Abu Dhabi 2015.

Her var det tydeligt, at han godt ville have sendt en besked hjem til Danmark om Kevin Magnussen, og han brugte lang tid på at svine ham til.

'Voksenmobning', kaldte en kollega fra BBC efterfølgende Dennis' unødvendige udfald mod danskeren (der i parentes bemærket stadig har scoret McLarens bedste resultat i de sidste fem sæsoner).

Hos Renault er ledelsen også lidt 'alternativ'. Frederic Vasseur og Cyril Abiteboul delte i 2016 teamchef-jobbet i en organisation, ingen - heller ikke dem selv - rigtig forstod.

Vasseur er det, vi Formel 1-journalister kalder en rigtig ' racer'. En mand, der er vokset op i racing (han har i mange år drevet det bedste team i en række junior-klasser).

Abiteboul er mere en skrivebordsgeneral. Han har gjort karriere i Renault-koncernen, og er tydeligvis 'firmaets mand'. Blandt danskerne i Formel 1-paddocken fik Abiteboul i 2016 hurtigt ry som en 'arrogant franskmand'.

Da Anders Holch-Povlsen var på besøg i Singapore, ignorerede Abiteboul nærmest Bestseller-ejeren. Og her snakker vi altså om en markant sponsor af teamet og en mand, der sørgede for, at Renault fik den kører, der scorede syv af deres otte point i VM 2016. Med den indstilling bliver I nok ikke overraskede over at høre, at Abiteboul heller ikke er den første til at sige hej, når vi mødes.

At det var 'raceren' Vasseur, der blev til overs, og 'firmaets mand' Abiteboul, der blev enevældig chef, da ledelsen skulle trimmes, gør mig lidt urolig for Renaults fremtid. Vi har set det så tit i Formel 1: Store koncerner finder en Formel 1-chef i egne rækker - men på en bilfabrik reagerer man altså ikke så hurtigt og effektivt, som det er nødvendigt i et Formel 1-team.

Det var måske den primære årsag til, at Toyota aldrig fik succes i Formel 1 - og sikkert også grunden til, at det går Honda så skidt i øjeblikket.

Nu er Vasseur tilbage i Formel 1 som ny teamchef for Sauber, og de svenske ejere kunne ikke have fundet en bedre mand. Historien viser, at folk, der brænder for racing altid vil opnå bedre resultater end dem, der går mere op i karriere og budgetter.

Nå, men tilbage til Magnussen og hans Formel 1-teamchefer. Det er naturligvis tordnende ligegyldigt, hvordan en teamchef hilser på en journalist. Men det siger alligevel noget om ledelsesstilen - om stemningen - i de enkelte teams.

Haas er det glade team, der ikke plages af interne stridigheder, forventninger om aktieudbytte eller krav om at sælge Twingoer. Organisationen er simpel - Gene Haas betaler, Günther Steiner driver butikken og Romain Grosjean og Kevin Magnussen kører bilerne.

Simpelt og effektivt. Og derfor føler Kevin Magnussen sig så godt tilpas hos Haas. Det tog tre år og et par frustrerende omveje, men nu er Kevin Magnussen endelig kommet til et team, hvor han føler sig hjemme. Og hvor han får lov at vise, hvad han kan som Formel 1-kører.