På banen blev Italiens Grand Prix en nedtur for Kevin Magnussen.

Der var ingen fysiske efterveer fra det heftige crash (60 g-påvirkning ifølge øre-måleren) i Belgien for bare syv dage siden. Men selv om den nye bil i princippet skulle være identisk med den gamle, virkede det som om, han aldrig fandt den balance, der indtil crashet gjorde Belgiens Grand Prix til en optur.

Den vanskelige bil har sikkert været medvirkende til den småsjuskede kvalifikation, hvor en række fejl betød, at han måtte indkassere et sjældent nederlag til teamkammerat Joylon Palmer i den interne Renault-duel. Løbet var heller ikke noget at skrive hjem om: Han lå bagerst i feltet fra start til mål.

»Det var ikke det fedeste, jeg har prøvet i Formel 1,« sagde han ironisk.

»De fleste af de biler, jeg kunne have kørt race med, udgik, og så blev det en ensom eftermiddag.«

Uden for banen gik tingene til gengæld i Kevin Magnussens retning. Helt som forventet begyndte dominobrikkerne i kampen om 2017-sæderne at falde i Monza, hvor både Jenson Button og Felipe Massa annoncerede, at de stopper i Formel 1 efter denne sæson.

Ingen af dem har for alvor været kandidater til et sæde hos Renault, men Buttons farvel eliminerede alligevel en af Magnussens hårdeste konkurrenter, da McLaren rykker teamets reservekører, Stoffel Vandoorne, op i Buttons bil, og jeg tror, belgieren stod øverst på Renault-chef Frederic Vasseurs ønskeseddel over 2017-kørere. Nu er belgieren ude af billedet, men det betyder ikke, at Magnussen kan være sikker på noget som helst.

Jeg er overbevist om, at Renault allerhelst vil have et 2017-lineup med Sergio Perez og Esteban Ocon. Selv om det endnu ikke er officielt, ser Perez nu ud til at blive endnu en sæson hos Force India, og dermed er Renault ved at løbe tør for potentielle 2017-kørere.

Carlos Sainz Jr. er en outsider, og han blev set i Renaults motorhome lørdag. Men han bliver kun en trussel for Magnussen, hvis Renault kan nå frem til en aftale med Toro Rosso (der skal køre med Renault-motorer i 2017).

Jeg tror (håber) spanieren bliver hos Toro Rosso, og så ser det faktisk ud til, at det er Magnussen, Palmer, Ocon og Sergei Sirotkin, der kæmper om de fire Renault-sæder.

I dén kamp har Magnussen gode vinderchancer, og der er hen over weekenden allerede blevet holdt møder i Renaults motorhome med eksisterende og potentielle danske sponsorer og teamets kommercielle afdeling.

Det er efter min mening både ufortjent og uforståeligt, for Magnussen har gjort det glimrende. Men lige nu ser det ud til, at det mere er Renaults mangel på alternativer end danskerens præstationer, der kan sikre ham en ny Renault-aftale for 2017.