KOMMENTAR

En helt igennem godkendt weekend for Kevin Magnussen i Spanien sluttede dybt frustrerende med et sammenstød og en efterfølgende punktering, der kostede et par VM-point.

Men lad nu være med at laste Kevin Magnussen for sammenstødet med Daniil Kvyat. Det blev helt korrekt vurderet til at være et hændeligt uheld af Tom Kristensen og de øvrige dommere. Arkivér det under 'shit happens' og forkusér på det store billede, der er absolut positivt.

Det er for tidligt at vurdere værdien af den update-pakke - først og fremmest en ny bund - Haas præsenterede i Barcelona. Teamchef Guenther Steiner fortalte mig, at den ER en forbedring, men at F1-folket har en tendens til at overvurdere værdien af de forskellige updates.

Foto: LLUIS GENE
Vis mere

'Forbedringerne bliver hurtigt snakket større, end de egentlig er,' var essensen af Steiners analyse.

Jeg tror, Magnussen og co. skal være tilfredse, hvis de med den nye bund kan holde deres hidtidige position - altså i det brede midterfelt, hvor 'dagsformen' afgør VM-pointene.

De andre team står jo ikke stille. Tværtimod: De udvikler også deres biler, og jeg frygter, at de kan gøre det hurtigere og mere effektivt end Magnussens team. Anført af Renault og McLaren har konkurrenterne langt større ressourcer at kaste ind i den teknologiske oprustning, og det blev tydeligt her i Barcelona, da Haas fredag kun rådede over et enkelt eksemplar af den nye bund.

Den gik efter lodtrækning til Kevin Magnussen, og dét siger meget om danskerens position i Haas-teamet.

Ikke at danskeren vandt lodtrækningen - men at der overhovedet blev trukket lod. Hans teamkammerat, Romain Grosjean, der fik sin nye bund lørdag, har kørt mere end dobbelt så mange Formel 1-løb som Magnussen, han var i teamet i 2016, og han kender ingeniører og arbejdsgange bedre end danskeren. Det havde derfor været helt naturligt, at teamet havde givet den første update-pakke til ham.

Alligevel valgte teamledelsen altså, at der skulle trækkes lod, og det understreger, at Magnussen allerede har tilkæmpet sig en position som ligestillet med den erfarne franskmand.

Efter min mening også mere end det: I Rusland var Magnussen også markant hurtigere end Grosjean, der havde en decideret off-weekend. Dét oplever alle F1-kørere med større eller mindre mellemrum, og Grosjean kom til Spanien for at vende udviklingen.

Det gjorde han for så vidt også - den ' russiske krise' var overvundet, men alligevel kunne han ikke følge med Magnussen i hverken kvalifikationen eller løb.

Grosjean satsede voldsomt på at slå Magnussen - så voldsomt, at han i både første og anden del af kvalifikationen røg af banen i chikanen. Afkørslerne var tydeligvis resultatet af oversatsninger, der blev fremprovokeret at Magnussens omgangstider.

Mens Grosjean oversatsede, kørte Magnussen under kvalifikationen med mere overskud. Han gik metodisk til værks, forbedrede sine sektortider og endte med at bringe sig foran 3-2 i den interne kvalifikationsduel.

Så ingen tvivl om at Romain Grosjean føler presset fra Kevin Magnussen. Franskmanden har de seneste år ikke haft problemer med at kontrollere sine teamkammerater - kaos-piloten Pastor Maldonado (hos Lotus i 2014-15) og Esteban Gutierrez (Haas i 2016).

Nu er han pludselig oppe mod en langt hårdere modstander/ teamkammerat, og det synes jeg afspejler sig i hans kørsel.

Jeg tror, det er ved at gå op for Romain Grosjean, hvor let han havde det med Esteban Gutierrez som teamkammerat i 2016. Og hvor hårdt det bliver med Kevin Magnusen i 2017.