Trods en underudviklet og alt andet end loyal racer kørte Kevin Magnussen en mere end godkendt 2016-sæson hos franske Renault. Men der var bump på vejen til en ny kontrakt - med det amerikanske Haas-team.

Historiens længste Formel 1-sæson er slut. For Kevin Magnussen blev det en blandet omgang både på og uden for banen, men han fik også skrevet under på kontrakter med to hold.

BT ser herunder tilbage på året, der gik, og BTs Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard, giver karakterer (fra én til ti stjerner) til Kevin Magnussen for alle præstationerne.

KONTRAKT MED RENAULT

Foto: PAUL CROCK
Vis mere

Efter to gange exit hos McLaren inden for knap et år - først sparket ud som Formel 1-kører siden som reserve – var karrieren i dén grad på spil for Kevin Magnussen. Kun en måned inden 2016-sæsonens første grandprix materialiserede Renault sig som redningsplanke. Hos det genopstandne hold fik danskeren en etårig kontrakt.

Peter Nygaard: »Det var et mirakel, at Magnussen kom ind på Renault-teamet. Alternativet var – måske – en sæson hos det lille Manor-team, og på den baggrund er det fair at sige, at Renault reddede Kevin Magnussens Formel 1-karriere.«

Karakter:

SÆSONEN

Foto: SRDJAN SUKI
Vis mere

Med en etårig aftale med Renault stod det hurtigt klart, at 2016 ville blive en kamp for overlevelse – eller for en ny kontrakt. Det blev alt i alt et år med store udsving for Kevin Magnussen. Både i det lange og korte løb. Især på grund af en uforudsigelig racer, der én dag gjorde én ting og noget helt andet den næste.

Peter Nygaard: » Der var alt for mange op- og nedture i løbet af sæsonen. Og det frustrerende var, at ingen vidste, hvornår og hvorfor det gik op eller ned. Men den svingende form skyldes primært Renault R.S.16.«

Karakter:

LØB

Foto: Lars Baron
Vis mere

Der tegner sig et tydeligt billede af Kevin Magnussens sæson i statistikken. For den placering, han befandt sig allermest på set over alle løb, var 16. pladsen. På grund af de dårlige startplaceringer skulle han og teamet ofte ud at satse både på kørsel og på taktik. To gange fik han point: Via en syvendeplads i Rusland og en 10. plads i Singapore.

Peter Nygaard: »Syvendepladsen i Rusland blev årets højdepunkt. Der er næppe nogen i feltet, der har fightet så hårdt for en syvendeplads, men der var også løb, hvor Magnussen trillede formålsløst rundt bagest i feltet.«

Karakter:

KVALIFIKATION

Foto: TOSHIFUMI KITAMURA
Vis mere

De kolde fakta for Kevin Magnussen: I sæsonens 21 kvalifikationer endte han kun i Q2 seks gange, resten af gangene blev det knap så underholdende lørdage med hurtige Q1-farvel, hvor han sjældent ramte den perfekte omgang. I snit kørte han sig til en startplacering som nummer 17,19 hen over 2016.

Peter Nygaard: »Han vandt kvalifikations-duellen med Jolyon Palmer, men sejren var beskeden og blev grundlagt i første halvdel af sæsonen. Efter sommerferien var Palmer som regel hurtigste Renault-kører.«

Karakter:

INTERN RENAULT-DUEL

Foto: PAUL CROCK
Vis mere

På grund af Renault-racerens manglende ydeevne blev ’Kevin Magnussen vs. Jolyon Palmer’ hurtigt omdrejningspunktet for hver løbsweekend. Og selv om briten sluttede klart bedst af i efteråret, vandt danskeren faktisk set over sæsonen. 12-9 i kvalifikationen og 11-9 (Både Palmer og Magnussen udgik i Monaco).

Peter Nygaard: »Sejr i kvalifikationsduellen og syv VM-point mod Palmers ene gør Magnussen til vinder. Men sejren er ikke overbevisende og burde med danskerens erfaring og Palmers rookie-status være større.«

Karakter:

DÆK-PLEJE

Foto: ANDREJ ISAKOVIC
Vis mere

Da Kevin Magnussen kørte for McLaren i 2014, var der meget fokus på hans evne til at passe på dækkene. Eller rettere: Der var fokus på hans manglende evne til at få dem til at holde længere. Hos Renault har det i 2016 virket som om, den danske kører har fået bedre styr på gummiet, hvilket flere imponerende stint har vist.

Peter Nygaard: »Evnen til at holde liv i sine dæk hænger tæt sammen med erfaring. På den front er Magnussen naturligvis blevet bedre, men den svingende R.S.16 gjorde det mange gange svært.«

Karakter:

ATTITUDE/PROFESSIONALISME

Foto: JASON REED
Vis mere

I paddocken blev det bemærket, at Kevin Magnussen hen over 2016 virkede til at være i meget bedre humør end i McLaren-tiden. Han var mere afslappet og virkede til at have mere overskud. Sæsonen er dog sluttet med lidt mundhuggeri mellem team og kører, og samarbejdet er ikke sluttet helt så kønt.

Peter Nygaard: »Her er Renault-ledelsen sikkert uenig, men i forhold til den behandling, han blev udsat for, har Magnussen udvist en positiv attitude. En uhyre professionel indstilling i et svært miljø.«

Karakter:

(FOR) AGGRESSIV EN KØRER

Foto: JOHN THYS
Vis mere

Kevin Magnussen var i sin første sæson hos McLaren indblandet i flere episoder med andre kørere – og fik også strafpoint. Også i 2016 var der uheldige episoder – ikke mindst vil han blive husket for den voldsomme kollision med barrieren i det belgiske grandprix, hvor han endte med en totalskadet racer og en tur på hospitalet.

Peter Nygaard: »Nej: Kevin Magnussen er ikke uansvarlig. Men han er sulten – grænsende til utålmodig. En sulten, ung kører i en upålidelig, underudviklet bil er en kombination, der nødvendigvis må give nogle buler.«

Karakter:

NY KONTRAKT MED HAAS

Henover sommeren begyndte de første rygter om, at Renault havde forhørt sig hos andre kørere – mange andre kørere. Navne som Sergio Perez, Carlos Sainz Jr., Valtteri Bottas og Esteban Ocon florerede, inden Nico Hülkenberg blev signet. Så sagde Kevin Magnussen ifølge eget udsagn nej til Renaults korte tilbud og tog til Haas, endda på en toårig kontrakt.

Peter Nygaard: »Haas-aftalen er resultatet af Magnussens nye, effektive bagland. Mens Renault tøvede, blev der dygtigt skabt en plan B, der så viste sig at være en bedre løsning end en etårig Renault-aftale.«

Karakter:

HANS NAVN I FORMEL 1

Foto: ULISES RUIZ BASURTO
Vis mere

I Formel 1 er hukommelsen kort. Det har Kevin Magnussen selv sagt mange gange, men danskeren har altså formået at holde sit navn varmt på trods af et 2015 med kun ét grandprix. På den led har det muligvis hjulpet konstant at have været i rygtemøllen som enten forhenværende eller kommende kører…

Peter Nygaard: »2016 understregede, at Kevin Magnussen hører til i F1. Og hans nye toårige kontrakt med Haas gør ham til en af de relativt få kørere, der kan hæve en god løn. Nu er Kevin Magnussen etableret i F1.«

Karakter: