KOMMENTAR

Vinterens første Formel 1-test sluttede torsdag på Circuit de Catalunya. Nu er der kun fire testdage tilbage i næste uge, inden biler og materiel pakkes ned og sendes til Australien og sæsonpremieren i Melbourne 26. marts.

Det er stadig for tidligt at vurdere styrkeforholdet i Formel 1-feltet 2017, men de fire dage på Circuit de Catalunya afslører alligevel en række interessante tendenser i den kommende sæson.

Haas og Kevin Magnussen er kommet godt fra start. Man fik kørt masser af omgange, den nye VF17-model opfører sig som forventet, og danskeren har allerede fundet sig godt til rette i teamet. Hvor konkurrencedygtig Haas bliver, får vi tidligst en reel antydning af i Melbourne, men lige nu vil jeg vurdere teamet til at ligge midt i det brede og meget tætte midterfelt.

Foto: JOSE JORDAN
Vis mere

Mercedes vil stadig ligge i front. Omgangstiderne fra både Lewis Hamilton og teamets nye mand, finske Valtteri Bottas, der har afløst verdensmester Nico Rosberg, var flotte, men det var endnu mere imponerende, så holdbar tyskernes nye bil var. Mens andre team havde problemer med bare at få deres nye model ud af garagen i pitten, spolede Mercedes allerede midt på ugen løbsdistancer af, og der var overskud til at træne pitstop og afprøve regnvejrsdæk. Jeg vil blive meget overrasket, hvis Mercedes ikke dominerer i Australien.

Valtteri Bottas tester for Mercedes
Valtteri Bottas tester for Mercedes Foto: JOSE JORDAN
Vis mere

Ferrari ligner den største trussel. Den nye SF70H-model var både hurtig og stabil, og samtidig er det tydeligt, at det nye reglement har genantændt både Sebastian Vettel og Kimi Räikkönen, der ellers på skift har virket udbrændte.

Red Bull med Daniel Ricciardo og Max Verstappen var ikke så konkurrencedygtige som forventet. Men når - ikke 'hvis' - der kommer mere styr på den nye Renault-motor, tror jeg, Red Bull vil gøre Mercedes og Ferrari selskab i titelkampen.

Med Manor-teamets konkurs er bundproppen trukket ud af feltet, og de resterende syv hold ligger i et meget tæt midterfelt. McLaren burde med sine mange ressourcer være best of the rest', men testen antydede nye problemer med teamets motor-partner, Honda.

Der har været snak om, at McLaren efter endnu en spoleret sæsonoptakt nu er så trætte af japanerne, at de er klar til at droppe samarbejdet omgående. Det kommer ikke til at ske, for det er alt for sent at bygge et 2017-chassis til en anden motor. Men McLaren-Honda samarbejdets langtidsholdbarhed er under pres - og jeg er ikke stensikker på, at Fernando Alonso har tålmodighed til endnu en sæson med evindelige løfter om opgraderinger fra Tokyo.

Fernando Alonso tester for McLaren
Fernando Alonso tester for McLaren Foto: JOSE JORDAN
Vis mere

Renaults nye motor virker lovende og kan bringe Kevin Magnussens tidligere team tæt på toppen af midterfeltet, der sidste år blev anført af Force India. Her læner man sig stadig op ad den bomstærke Mercedes-motor, men foreløbig er der ikke meget, der tyder på, at det indisk-ejede team kan forsvare den imponerende fjerdeplads i konstruktør-VM.

Det tredje team med Mercedes-motorer, Williams, er også allerede i krise. Man har måttet afgive Valtteri Bottas til Mercedes, og kombinationen af Felipe Massa, der allerede sidste år virkede udbrændt, og unge Lance Stroll er ikke lovende.

18-årige Stroll leverede en række kostbare afkørsler på Circuit de Catalunya, der betyder, at Williams allerede nu er bagud med sit 2017-program.

Toro Rosso, der er skiftet fra Ferrari-til Renault-motorer, fik ikke gennemført det planlagte program i den første vinter-test, men som med moderteamet Red Bull tror jeg, at det er et spørgsmål om tid. Når den nye Renault-motor kommer på plads, vil Toro Rosso placere sig solidt i midterfeltet.

Sauber lignede inden testen det bedste bud på sidstepladsen i konstruktør-VM 2017, men den nye C36 var overraskende hurtig og stabil. Så konklusionen på årets første vintertest er: Mercedes, Ferrari og Red Bull vil ligge i front - Haas og de øvrige teams vil kæmpe vildt i et bredt midterfelt.