KOMMENTAR: Meget tyder nu på, at Nico Hülkenberg er på plads hos Renault for 2017, og med den anden bil forhåndsreserveret til Esteban Ocon ligner Kevin Magnussen mere og mere taberen i pokerspillet om Renault-sæderne.

Men - det er ikke forbi, før den fede dame har sunget - eller i dette tilfælde den buttede teamchef: Der er ikke kommet nogen officiel udmelding fra Frederic Vasseur, og det ville være underligt, hvis han ikke tager en sidste snak med Magnussens sponsor, Bestseller-ejer Anders Holck Povlsen, i denne uge. Jeg frygter, det bliver en ' farvel-og-tak-fordenne-gang'-snak, men der er stadig håb. Hülkenberg synes sikker, men Ocon tvivler jeg stadig på. Og endelig er der stadig usikkerhed om, hvem der egentlig bestemmer i Renault-teamet.

Der er dog ingen tvivl om, at ledelsen gerne ser en franskmand i teamet, men samtidig er kontrakten med Hülkenberg en understregning af, at man nu satser på erfarne kræfter. Rookien Ocon har kørt for det lille Manor-team siden sommerferien, men han har ikke for alvor imponeret. Man kunne derfor vælge at lade Ocon tage endnu et læreår hos Manor, og lade Magnussen fortsætte ved siden af Hülkenberg.

Dén løsning ville være positiv for både teamets ingeniører og for Magnussen. Renaults tekniske afdeling får den kontinuitet, Formel 1-succes bygges på - det vil ikke just styrke teamets genopbygning, hvis man skal starte 2017 med to nye kørere.

Og Magnussen får chance for - endelig - at måle sig mod en anerkendt kører. Han har flere gange fortalt mig, hvor frustrerende det har været, at han i sin hidtidige F1-karrere er blevet målt op mod først Jenson Button (' for gammel til at være rigtig god') og Jolyon Palmer (' for ny til at være rigtig god'). Med Hülkenberg som teamkammerat vil Magnussen endelig få mulighed for at vise, præcis hvor god han selv er.

Men jeg frygter som sagt, at Renaults 2017 line-up hedder Hülkenberg/ Ocon. Det vil være synd - nærmest urimeligt - over for Magnussen.

Han har gennem hele året kæmpet heroisk med den underudviklede Renault R. S. 16, scoret resultater, bilen slet ikke fortjente, og sikret syv af teamets otte VM-point. Men der er ingen, der har lovet, at Formel 1 skal være fair, og det vil ikke være første gang, K-Mag bliver ' ofret' - hans 2014-degradering til McLaren-reserve kunne jo heller ikke begrundes med manglende præstationer på banen.

Renault-raceren har ikke givet Kevin Magnussen optimale arbejdsbetingelser, mener Peter Nygaard.
Renault-raceren har ikke givet Kevin Magnussen optimale arbejdsbetingelser, mener Peter Nygaard. Foto: BEHROUZ MEHRI
Vis mere

Hvis Kevin Magnussen kan kritiseres for noget i 2016, er det, at han har været for svingende. Bare indenfor den seneste måned blev rigtigt gode weekender i Singapore og Malaysia afløst af en skidt præstation i Japan. Det er selvfølgelig ikke kun den dårlige weekend i Suzuka, der - måske - koster Kevin Magnussen Renault-sædet. Men det var bare en af de præstationer, der kan få team-ledelsen til at overveje, om danskeren er det rigtige valg til fremtiden. Stabilitet er vigtig i den genopbygningsfase, Renault er i gang med, og det har Magnussen manglet i år. Der har været for mange dage, hvor hverken han eller teamet for alvor vidste, hvorfor de var langsommere end forventet. Eller hurtigere, for den sags skyld.

Til Magnussens forsvar skal det siges, at Renault R. S. 16 ikke er en bil, der lægger op til stabile præstationer. Den er forældet, den bliver ikke udviklet, og den hopper som en vingeskudt skade, bare den får øje på en kerb (kantsten).

Magnussen blev i Japan spurgt, om han på baggrund af den problematiske R. S. 16 mente, at Renault ' skyldte' ham en sæson i en ordentlig, moderne racerbil. Han var for meget team-player til at svare direkte, men hans skæve smil var også en slags svar.

Jeg håber, Vasseur og co har deres R. S. 16-model med i billedet, når de i de kommende dage skal afgøre Kevin Magnussens Renault-fremtid.

Og så er jeg glad for, at der findes en F1-verden udenfor Renault-teamet. Her kan du læse Peter Nygaards vurdering af mulighederne for Kevin Magnussen i resten af Formel 1-feltet.

DAGENS AFSTEMNING: