KOMMENTAR

Kevin Magnussen ankom tirsdag til Melbournes Tullamarine Airport og er klar til sin tredje Formel 1-sæson. Efter McLaren i 2014 og Renault i 2016 stiller han nu op for Haas-teamet.

Umiddelbart ligner skiftet fra de tidligere VM-vindere (med hver op mod 1.000 ansatte) til Haas med bare cirka 200 medarbejdere en gevaldig nedtur. Men det er tydeligt, at K-Mag befinder sig godt i de nye rammer, hvor han med en toårig kontrakt kan få ro på dét, der indtil nu har været en turbulent Formel 1-karriere.

Og jo mere jeg ser, hvordan tingene udvikler sig hos McLaren og Renault, des gladere er jeg for, at han nu stiller op for Haas. Det var på mange måder bittert, at samarbejdet mellem Kevin Magnussen og McLaren sluttede, som det gjorde i 2015.

McLaren råder over nogle af de største ressourcer i Formel 1. Det var her, K-Mag voksede op som juniorkører, og det var her, han drømmedebuterede i Formel 1 med en andenplads i Australiens Grand Prix 2014.

Men som tingene har udviklet sig i det tidligere topteam, skal Kevin Magnussen kun være glad for at være sluppet væk fra McLaren. Det nye motorsamarbejde med Honda, der begyndte i 2015, ser ud til at udvikle sig fra ' slemt' til ' værre'.

Japanerne skal nu i gang med deres tredje sæson med den nye hybrid-turbomotor, men det er tydeligt, at de ikke har forstået ret meget om moderne Formel 1.

Som jeg oplever det, er forholdet mellem McLaren og Honda nu på bristepunktet, og jeg er spændt på, hvad der sker i de kommende måneder. Men uanset om McLaren fortsætter med japanerne eller må krybe tilbage til Mercedes for at genoptage den kundeposition, man forlod i 2014, er det tydeligt, at teamet er i dyb krise.

Efter fire år har man endnu ikke fundet en titelsponsor, og manden, der i hvert i begyndelsen lignede en solid støtte for Magnussen, ex-teamchef og medejer Ron Dennis, er blevet fyret. Kort sagt: McLaren anno 2017 er ikke noget rart eller sikkert sted at være.

Rygter forbinder nu Renault med en diesel-skandale a la den, der ramte VW-koncernen. Der er endnu ikke kommet meget konkret frem, men sporene fra VW skræmmer: Da den tyske koncernledelse indså skandalens omfang og omkostninger, gik der ikke ret længe, inden diverse motorsportsprogrammer blev ofret.

VW trak sig ud af rally-VM, Audi lukkede sit succesrige Le Mans-team og skar ned på indsatsen i det tyske standardvognsmesterskab DTM.

Hvis - og det er stadig et stort hvis - Renault kører ind i lignende problemer, kan Formel 1-teamet blive et af de første ofre. For det første er det dyrt - specielt i den opbygningsfase Renault befinder sig i - og for det andet tyder VWs reaktion på diesel-skandalen på, at et højt profileret sportsprogram ikke just er det, topledelsen hos en bilfabrik efterspørger i slipstrømmen på en skandale omkring koncernens gadebiler.

Kort sagt: Renaults Formel 1-fremtid kan meget pludseligt blive meget usikker. Og aktiekurserne er allerede påvirket af rygterne om en fransk version af 'diesel-gate'.

Hverken Kevin Magnussen eller andre kunne have forudset McLarens ballade med Honda. Og det er som sagt endnu usikkert, om der overhovedet er en skandale omkring Renaults dieselgadebiler - og hvordan den i givet fald påvirker Formel 1-teamet. Men som tingene har udviklet sig, er Haas-teamet sikker havn for Kevin Magnussen.