Det så umiddelbart ud til at være en særdeles god nyhed for Kevin Magnussen.

Men selv om Renault har bekræftet, at man går efter at få den nye og forbedrede motor klar hurtigere end forventet – allerede til weekendens forestående Formel 1-grandprix – kan det ende med ikke at komme teamets danske kører til gode.

Sådan vurderer BTs Formel 1-korrespondent, Peter Nygaard.

»Jeg tror, at de får den klar – men jeg er ikke sikker på, at Kevin Magnussen får den. Det er i hvert fald, hvad jeg hører fra teamet,« lyder det fra Peter Nygaard:

Forklaringen er, at det kommende grandprix er i Monaco. Og Formel 1-kalenderens eneste regulære gadeløb skiller sig på alle måder ud fra de øvrige 20 løb i 2016-sæsonen.

»Det er ikke nødvendigvis er en fordel at have den nye motor lige i Monaco. Det er den bane, hvor hestekræfterne betyder mindst, og så er det måske bedre at have en stabil og gennemprøvet motor,« påpeger Peter Nygaard.

Og selv om Renault for første gang har bekræftet, at man går efter allerede at få motoren klar til den kommende weekend, så har det franske team faktisk ikke sagt noget om to afgørende ting:

  1. Hvor mange motorer, der kan blive klar – også Red Bull kører jo med Renault-motor og står også og tripper i køen.
  2. Hvem af kørerne, der i så fald skal have motorerne: Kevin Magnussen og/eller Jolyon Palmer (hos Renault) og Max Verstappen og/eller Daniel Ricciardo (hos Red Bull).

Renault-motorchef Remi Taffin har understreget, at der er forbedringer i turboen og forbrændingssystemet. Hvilket blev bevist ved den officielle test i Barcelona i sidste uge.

»Testene var positive, og motoren viste sig mere kraftfuld og kørevenlig. Vi havde oprindeligt planlagt at bruge den nye version i Canada, da den nuværende motor skulle udskiftes, men hvis vi kan få sat enhederne sammen og få valideret dem inden Monaco, så vil vi bruge dem, der så er tilgængelige i det løb,« har han sagt til Formel 1s hjemmeside.

Ny motor eller ej, så bliver lørdag ekstra afgørende for Kevin Magnussen (og alle de andre kørere) i modsætningen til sæsonens hidtige løb. Her er det ekstra vigtigt, at der sættes en god tid. At kvalifikationen klikker.

»Kvalifikationen er og starten alfa og omega. Hvis man klarer sig godt i to øvelser får man som udgangspunkt et godt løb i Monaco. Det er jo nærmest umuligt at overhale en anden kører i Monaco,« siger Martin Jensen, team manager hos Insight Racing og tidligere træner for Kevin Magnussen:

Kevin Magnussen kørte sig seneste i Q2 i Barcelona, men det var kun anden gang i denne sæson, at det skete. Også Renault-makker Jolyon Palmer har konstant ligget og balanceret med kvalifikations-tider i den tunge del af feltet.

»Og hvis de fortsætter med det, bliver det godt nok et langt løb søndag. Men bilen ser ud til at have et godt mekanisk vejgreb, downforce, og i Monaco kører man med alt, hvad der er af aerodynamik, så Renault kan godt overraske,« siger Martin Jensen.

Også BTs Formel 1-korrespondent forsøger sig med en forsigtig optimisme på vegne af feltets eneste dansker. Også fordi vejret kan give en fordel.

»Han er god til at kvalficere sig relativt set i forhold til bilen. Jeg håber på Q3 i den tyndeste nede som nummer ni eller 10, og så kan alt jo ske. Traditionelt set er der også mange biler, der udgår i Monaco på grund af banen – og så siger verjrudsigften øsende regnvejr på søndag. Det er alt sammen til kevins fordel, hvis ikke han selv er bøffet af i første sving,« siger Peter Nygaard.