KOMMENTAR: Kevin Magnussen er kørt ind i en af sin Formel 1-karrieres vigtigste weekender her i Hockenheim. Tysklands Grand Prix kan blive afgørende for karrieren både på den korte og den lidt længere bane.

På kort sigt er det vigtigt at få bekræftet, at det gennembrud med Renault RS16-modellens set-up man oplevede på Hungaroring i sidste weekend, kan føres videre til andre typer baner.

Den ungarnske bane var med sine korte langsider, flade kerbs, langsomme/mellemhurtige sving og nye, jævne asfalt næsten optimal for det nye set-up.

Nu er det spændende, om det nye set-up også fungerer på Hocken heim, der er en anden type bane med en anden type asfalt, med en lang topfarts-strækning og med et par hurtige kurver. Derfor forventer jeg ikke, at det nye set-up er helt så effektivt i Hockenheim, som det var på Hungaroring, men det bør alligevel resultere i en fremgang i forhold til de skuffende resultater, RS16 har leveret hen over sommeren.



Succes-kriteriet må være en komfortabel adgang til Q2-kvalifikationen for de 16 bedste biler. Hvis dét sker, vil der være grobund for ny optimisme for K-Mag og co., og resten af 2016 bliver ikke nødvendigvis den ørkenvandring, der ellers var lagt op til.

På den lidt længere bane er det vigtigt, at Magnussen er hurtigere end teamkammerat Jolyon Palmer i både kvalifikation og løb. Englænderen var henover foråret og forsommeren en relativt uproblematisk opgave for danskeren, der vandt den interne kvalifikations-duel i Renault-teamet i årets 10 første løb 8-1 (i Canada var K-Mag ikke med i kvalifikationen).

Men i de seneste uger er Palmer gradvist rykket tættere på danskerens kvalifikations-tider, og i Ungarn slog han for første gang siden sæsonpremieren i Melbourne Magnussen. Det skete i en kaos-kvalifikation præget af heftige regnbyger, og derfor håber jeg, Hungaroring bare var et bip på Renault-radaren – og at K-Mag her i Hockenheim igen viser sig som suverænt hurtigste Renault-kører.

Alternativet er skræmmende. Hvis Palmer slår Magnussen i direkte kamp i denne weekend, kan det af teamledelse og medier blive opfattet som starten på et mønster – på et nyt magtforhold i Renault-teamet. Samtidig vil englænderen køre ind i de næste fire ugers sommerpause med ny selvtillid.



Det vil (med en vis ret) kunne opfattes som om, han har løst ’opgaven Magnussen’, og pludselig er den mest oplagte kandidat til at blive i teamet.
Og omvendt vil Magnussen få en sommerferie, der uvægerlig vil byde på masser af spekulationer om hans fremtid. I den forbindelse er jeg glad for, at den Kevin Magnussen version 2,0 jeg har oplevet i år, virker langt mere robust end 2014-udgaven, der efter eget udsagn ikke fungerede optimalt under det pres, den usikre McLaren-fremtid dengang lagde på ham.

Der er meget på spil for Kevin Magnussen i weekenden, men han virker klar til at løfte opgaven. Da jeg snakkede med ham i går, virkede han ikke urolig over Palmers fart i Ungarn, og hvis danskeren igen viser sig som hurtigste Renault-kører, vil kvalifikationen i Ungarn af teamledelse og medier blive afskrevet som en tilfældighed.

Men der er ikke plads til fejltagelser. Uanset hvor urimeligt det kan virke på danske fans, kører Kevin Magnussen i disse uger for sin Formel 1-fremtid.