Spaniens Grand Prix 2016 blev løbet, hvor Max Verstappen understregede, at han er fremtidens superstar. At vinde sit første grandprix som blot 18-årig og endda i sit debutløb for Red Bull, er fantastisk.

Min ven Ole Schack er mekaniker hos Red Bull, og han var allerede efter den første træningsdag har i Barcelona begejstret over den unge hollænder. ”Han minder bare så meget om Seb!” jublede Ole, med henvisning til Sebastian Vettel, der i 2009 kom ind i Red Bull-teamet direkte fra Toro Rosso. Den dengang 21-årige tysker vandt verdensmesterskabet i sin bare anden sæson for Red Bull og snuppede også de næste tre VM-titler i træk. Meget tyder på, at Max Verstappen  kan gøre noget lignende:

”Måden han kører på, måden han arbejder på, måden han snakker med os i teamet – der er næsten som at opleve det første år med Sebastian en gang til,” sagde Ole til mig.

Verstappens og hans Red Bull-makker Daniel Ricciardos præstation viste hvor giftige Red Bull kan blive i de kommende måneder. De kører som bekendt med præcis samme motor som Renaults eget team, og får også den nye, forstærkede version i Canada om fire uger. Så vil Red Bull være en reel trussel for Mercedes, og det kan paradoksalt nok være præcis dét, Nico Rosberg håber på. For hvis Red Bull begynder at udfordre Mercedes, må tyskerne begynde at overveje team-ordrer. Efter sammenstødet mellem Rosberg og Mercedes-makker Lewis Hamilton i går, og med det forspring tyskeren allerede har opbygget, vil en direkte trussel fra Red Bull betyde, at den engelske verdensmester måske vil blive bedt om at bakke Rosbergs titel-ambitioner op resten af året.

For Renaults og dermed Kevin Magnussen er den næste uge uhyre vigtig. Tirsdag og onsdag tester man nye aerodynamiske løsninger på Circuit de Catalunya, hvor også den nye version af Renault-motoren skal afprøves for første gang.

Efter fire løb udenfor Europa og Spaniens Grand Prix, hvor der ikke var de store nyheder på bilen, er der tale om årets første, store update. Nick Chester, der er ansvarlig for Renault-teamets chassis-afdeling, fortalte mig her i Barcelona, at man håber at forbedre bilen med et helt sekund fra sæsonpremieren i Australien i marts til finalen i Abu Dhabi i november. Et helt sekund er mere end et F1-team normalt ’finder’ i løbet af en sæson, men Chester sagde, det var realistisk for Renault i år – simpelt hen fordi 2016-modellen, der i høj grad er baseret på Lotus´ 2015-bil, simpelt hen har været ’underudviklet’ indtil nu.

Den nye og længe ventede motor skal også give et markant skridt i den rigtige retning. Da jeg torsdag spugte Kevin om hvor mange ekstra hestekræfter den har, smilede han bare. Effekt-forøgelsen fra den nye Renault-motor er stadig top-secret, men jeg hører, at man håber på mellem 30 og 50 ’nye’ hestekræfter. Det er en kæmpe forbedring i en Formel 1-æra, hvor mulighederne for motor-udvikling er stærkt begrænsede.

Alligevel skal man ikke forvente, at den nye motor bliver indsat allerede i Monaco om 14 dage: Monte Carlos gader er den bane i Formel 1-kalenderen, der stiller mindst krav til motorydelse, og derfor foretrækker Renault sandsynligvis den gamle, gennemprøvede version. Den nye motor får så yderligere et par uger i prøvebænken inden den kommer i brug på power-banen i Montreal, Canada.