KOMMENTAR: Ungarns Grand Prix understregede, at Renault har gjort markante fremskridt med deres RS16-model. Kevin Magnussen og Jolyon Palmer var i store dele af løbet i stand til at køre om kap med McLaren, Williams, Force India og Haas, og det er et klar fremskridt.

Hungaroring kom med sit ’langsomme’ layout RS 16´eren i møde, men Magnussen og resten af teamet tror på at det forbedrede set-up også vil hjælpe dem på de kommende baner.

Ungarns Grand Prix var også det første siden sæson-premieren, hvor Jolyon Palmer var hurtigste Renault-kører. Det får nu ikke mine alarmklokker til at bimle, for englænderen højere placeringer blev grundlagt i en kaos-kvalifikation, og er i mine øjne ikke et udtryk for et reelt ’magtskifte’ i Renault-teamet. Jeg tror på at K-Mag allerede i næste weekend i Hockenheim igen sætter Palmer på plads.

I Ungarn fik jeg også flere indikationer på at Renault-teamets ’genopbygning’ kommer til at tage kræve mere tid, end de fleste både i og udenfor teamet havde forventet. Kevin Magnussen drømte i januar om at slutte sæsonen på podiet, men den drøm er for længst opgivet. Hvis en Renault skal i nærheden af top-tre i resten af 2016, vil det som minimum kræve en masse-crash i første sving, der eliminerer 8-10 biler i ét hug.

Renault-ledelsens forudsigelser om podie-placeringer i 2017 synes nu også urealistiske. Hvis jeg lige nu skal give et but på Renaults position i 2017, må det blive en solid placering i midterfeltet med realistisk mulighed for at score point i den nederste halvdel af top-10 i de fleste løb. Podieplaceringer? Kun i ’kaos-løb’. Grand Prix-sejre? Glem det.

Teamet – og dermed også Kevin Magnussen – er klar over at 2017 bliver en 'op ad bakke'-sæson. Jeg har for eksempel hørt, at en etableret, relativt ung kører for nyligt forhørte sig om mulighederne hos Renault i 2016, men fik at vide – fra en person tæt på teamledelsen – at han skulle holde sig væk. »2017 bliver ikke meget bedre end 2016,« var beskeden.

Det er chassis-afdelingen i Enstone udenfor Oxford, der er problemet. Her er Renault i fuld gang med at genopbygge en organisation, der både teknisk og menneskeligt blev udsultet i 2015, da teamet stadig hed Lotus og blev ejet af kapitalfonden Genii.

Lotus har netop offentliggjort 2015-regnskabet, der udviser et underskud på mere end 500 millioner kroner. Og det i et team, der samtidig med man tabte en halv milliard måtte lukke medarbejderkantinen, og ofte måtte holde bilerne i pit, fordi man ikke havde råd til dæk.

Man er i fuld gang med at hyre nye medarbejdere til den nye, større organisation, men som Kevin Magnussen forklarer: »Vi skal jo ikke bare finde en masse nye medarbejdere – det skal være de rigtige, nye folk. Og de er ofte på kontrakt andre steder, og kan derfor ikke bare skifte fra den ene dag til den anden.«

Rygter antyder for eksempel, at den tekniske chef for Ferraris Formel 1-team, James Allison, kan være på vej til Renault. Englænderen, der tidligere har arbejdet i Enstone, har stået i spidsen for Ferrari siden 2013 og fået den Stejlende Hingst tilbage på ret kurs. Men han mistede i foråret sin hustru efter få dages sygdom, og med tre unge børn, er det forståeligt, hvis Allison vil hjem til England.

Men det vil tage tid at få Allison fri af Ferrari-kontrakten, og det illustrerer ganske godt Renaults problem: Først skal de rigtige medarbejdere findes, så skal de komme fri af eksisterende aftaler – og først da kan de indgå i genopbygningen af Enstone.

Jo mere erkendelsen af Renaults lange tidshorisont breder sig i paddocken, jo mindre attraktive bliver Renault-sæderne for 2017. Veteraner – men også ’halvgamle’ kørere a la Sergio Perez (26 år) - må tænke sig om en ekstra gang, inden de satser fremtiden på det franske team. De fleste er enige om, at Renault før eller siden vil dominere Formel 1 – men som det ser ud nu, kan det tage fire-fem år inden grandprix-sejrene kommer.

Til den tid vil Perez og hans generation være på den ’forkerte’ side af 30 år og dermed i karrierens efterår.

Kevin Magnussen vil stadig være midt/sidst i 20´erne – lige dér hvor Formel 1-kørere typisk topper. Derfor er K-Mag den oplagte kører til den Renault-optur, der tidligst topper i 2020.