Fernando Alonso kom hurtigt til tops i Formel 1. Efter en læresæson hos Minardi, rykkede hans personlige manager Flavio Briatore i 2003 den unge spanier op i Renault-teamet, hvor han selv var chef. Midt på sommeren blev Alonso den hidtil yngste grandprix-vinder.

To år senere væltede han efter fem år Michael Schumacher af Formel 1- tronen og blev historiens hidtil yngste verdensmester.

Han genvandt VM-titlen i 2006, og der var lagt op til en fantastisk karriere, der kunne udfordre Schumachers rekorder.

Men samtidig kom de første antydninger af, at Alonso havde to helt afgørende svagheder. Han valgte med usvigelig sikkerhed de forkerte team på de forkerte tidspunkter – og han udviste en foruroligende mangel på team-spirit.

Begge dele blev tydeligt i 2007. Alonso havde indgået en lukrativ, treårig kontrakt med McLaren, hvor han fik debutanten Lewis Hamilton som teamkammerat. Alonso havde naturligvis forventet, at han som dobbelt verdensmester blev førstekører, men Hamilton ville det anderledes. Den engelske rookie udfordrede omgående den spanske VM-vinder, og det blev hurtigt klart, at Alonso havde valgt det forkerte team. McLaren-kørerne begyndte at chikanere hinanden, og teamchef Ron Dennis nægtede at udstede teamordrer.

Industrispionage

Da kampen om VM 2007 udviklede sig til en direkte duel mellem McLaren-kørerne, blev Alonso des-perat. Han havde fået kendskab til, at McLarens designafdeling på ulovlig vis havde fået fingre i en stak hemmeligstemplede dokumenter om Ferraris 2007-model. Han antydede overfor Dennis, at han ville offentliggøre sin viden, hvis ikke Hamilton blev banket på plads. Dennis, der ikke kendte til Ferrari-tegningerne, så ingen anden udvej end selv at informere det internationale bilsportsforbund FIA om sagen. Så rullede skandalen: McLaren blev idømt en bøde på cirka 600 millioner kroner(!) for ’industrispionage’, og blev diskvalificeret fra konstruktør-VM 2007

Og imens tog Alonso og Hamilton så mange point fra hinanden, at Kimi Räikkönen (Ferrari) kørte med den individuelle VM-titel.

Forholdet til McLaren var nu så anstrengt, at Alonso gik tilbage til Renault i 2008. Her var Briatore stadig chef, men teamet havde ikke vundet, siden Alonso forlod dem i 2006. Koncernledelsen overvejede at trække Renault ud af Formel 1, og Alonso blev pludselig midtpunkt i endnu en skandale. En desperat Briatore beordrede i 2009 teamets andenkører Nelson Piquet Jr til at køre i hegnet i Singapores Grand Prix på et tidspunkt, hvor Alonso som den eneste havde været i pit. Manøvren sikrede spanieren en sjælden Renault-sejr, som Briatore håbede, kunne overbevise koncernledelsen om at blive i Formel 1.

Da affæren et år senere blev afsløret, blev Briatore udelukket for livstid, Renault trak sig ud af Formel 1, men som med industrispionagen hos McLaren slap Alonso fri af skandalen. Han fik til gengæld øgenavnet ’Teflon’, for det virkede som om snavs simpelt hen ikke klæber til ham.

Forkert valg – igen

I 2010 skiftede Alonso til Ferrari, men også her viste det sig, at han havde valgt forkert. Trods fem års hårdt arbejde fik han aldrig de VM-titler, hans talent så rigeligt lægger op til.

Så skiftede han igen – denne gang tilbage til McLaren, der på grund af sine Honda-motorer har været i omtrent frit fald, lige siden Alonso kom til teamet for tre år siden.

Der er mange i Formel 1-paddocken, der mener, Fernando Alonso er den bedste kører i feltet. Mens Lewis Hamilton ofte har en offday, og Sebastian Vettel til tider er et frustreret brokkehoved, får Alonso altid det optimale ud af sin bil.

Problemet er bare, at det ikke er særligt meget, for spanierens McLaren-Honda er rystende ringe. For 14 dage siden i Rusland brændte motoren sammen på vej ud til startstregen, og her i Spanien skete det samme på den allerførste træningsomgang fredag.

»Det går ikke så godt i øjeblikket – jeg har endnu ikke gennemført et løb i år. Det er tydeligt, at der er ting, vi skal have rettet op på,« siger Alonso.

Men samtidig glimrer han igen med sin manglede holdånd. Kun hårdt arbejde kan løse McLaren-Honda krisen, men nu har Alonso pludselig fået ambitioner udenfor Formel 1.

»Hvis jeg skal anderkendes som den bedste kører i verden, er der to muligheder: Jeg kan vinde otte VM-titler – én mere end Michael. Og det er usandsynligt. Den anden mulighed er at vinde i forskellige serier for at vise, at jeg kan klare mig overalt. Og i år er der så mulighed for at prøve Indy 500,« siger han.

Foretrækker USA

Derfor stiller han ikke op i Monaco om 14 dage: Han kører i stedet oval-racet Indy 500 i USA. Og til det grandprix, hvor de på grund af banens udformning har årets største chancer for et godt resultat, efterlader han McLaren-Honda med rookien Stoffel Vandoorne og reservekøreren/racer-pensionisten Jenson Button.

Samtidig er Fernando Alonso begyndt at se sig om efter alternativer til McLaren-Honda i Formel 1.

»Hvis det bliver klart, at de ikke kan vinde i 2018, er jeg klar til at snakke med alle andre team,« siger han.

Spørgsmålet er bare, hvem der vil have ham. Red Bull uddanner deres egne kørere, hos Mercedes skal han i givet fald genoptage ’samarbejdet med Lewis Hamilton, og der er brændt mange broer til Ferrari.

Fernando Alonso var manden, der kunne have slået Michael Schumachers fantastiske rekorder. I stedet ligner han mere og mere en kører med overskud på talent-kontoen men markant underskud med hensyn til resultater, team-valg og hold-ånd.